Strategi- och framtidsministern till Stora sociala företagsdagen

Strategi- och framtidsministern till Stora sociala företagsdagen

Vi är väldigt glada över att presentera Sveriges Strategi- och framtidsminister, Kristina Persson som talare på Stora sociala företagsdagen.
Hur verkar regeringen för socialt företagande som en lösning på samhällets utmaningar? Och spelar inkluderande affärer en roll i framtidens hållbara samhälle? Framtidsministern talar om dessa viktiga frågor på Stora sociala företagsdagen.
Kristina Persson är minister för strategi- och framtidsfrågor samt nordiskt samarbete även kallat framtidsminister. Några av hennes huvudområden är att verka för en långsiktig idéutveckling, den gröna omställningen, jobben och att påverka den globala agendan för en hållbar utveckling.

Det är tredje året som Stora sociala företagsdagen arrangeras och som tidigare år är den fullsatt. Under dagen kommer åhörarna att få höra flera sociala entreprenörer berätta om sin väg från utanförskap till socialt företagande. Företag som IKEA, Estrella och Gårdstensbostäder kommer att berätta hur de handlar av, eller samarbetar med sociala företag. Västsvenska Handelskammaren, en ledamot för Europeiska Sociala och Ekonomiska Kommittén och Improverket kommer också att medverka.

Temat för dagen är alltså hur ordinarie affärer kan skapa jobb och annan samhällelig nytta. Ett nytt pris – nyttigaste affären – som just belönar sådana affärsrelationer kommer också att lanseras. Initiativtagare till priset är HSB Göteborg.

Stora sociala företagsdagen genomförs måndag den 31 augusti på Svenska Mässan i Göteborg.