Yalla Bazar Luleå

Yalla Bazar i Luleå 23-24 februari

Parallellt med att skridskotävlingarna lockar besökare och tävlande till isbanan i Luleå centrum så pågår ett test av ett nytt koncept för att stimulera till såväl entreprenörskap som handel i stadskärnan. Coompanion har med finansiering från Luleå kommun och i samverkan med Diös tagit initiativ till Yalla Bazar. Det är en pop-up shop där en blandning av människor får möjlighet att testa sina produkter och affärsidéer.

Det är ett tiotal utställare som kommer medverka i helgen. Det är allt ifrån privatpersoner, till UF-företag som nystartade företag och företag i startgroparna som tar plats, säger Caroline Kjellgren affärsutvecklare på Coompanion.

Endel kommer sälja mat och maträtter från andra delar av världen som kunden får ta med sig hem och äta. Andra inslag är konst, hantverk och återbruk. Dessutom finns ett gäng som ska testa sälja hundkex, fortsätter Kjellgren.

Helen Nilsson, också Coompanion, säger att om piloten faller ut väl så finns det potential att utveckla konceptet.

I ett steg 2 skulle vi dels kunna anordna fler bazarer och dels kunna stötta de deltagare som vill gå vidare och utveckla sina affärsidéer.

Samverkan med Diös är något både Caroline och Helen vill framhålla som mycket betydelsefullt.

Ett sådant här projekt bygger på samverkan och att flera ser nyttan av att ta vara på människors idérikedom. Det innebär möjligheter för individen, det skapar dynamik i centrum för besökarna och lokaler som för stunden står tomma kan komma till användning. Det är en win-win-win situation kan man säga, avslutar Kjellgren.

Yalla Bazar pågår i Shopping galleria under lördag 23 februari mellan 10-16 och under söndag 24 februari mellan 12-16.

Kontaktpersoner:

Caroline Kjellgren, 070-3335632

Helen Nilsson, 070-7875095

Coompanion främjar det entreprenörskap som innebär att människor förverkligar idéer tillsammans.

Detta sker genom kostnadsfri* rådgivning, process- och projektledning och utbildning på 25 platser i landet.

Resultatet blir kooperativ, småföretag som samverkar, lokal utveckling och ett socialt entreprenörskap för både människa och miljö.

Coompanion finansieras av organisationer, offentlig sektor, konsultintäkter, EU-medel och staten. Tillväxtverkets finansiering möjliggör att rådgivningen är avgiftsfri för dem som använder den.