Kooperationens kunder gav över 20 miljoner i bistånd

Under 2006 bidrog konsumentkooperationen och dess kunder med 20 289 000 kronor till biståndsprojekt som genomförs av organisationerna Vi-skogen och Kooperation Utan Gränser. ”Biståndsknappen” på pantautomaterna gav nära 4,5 miljoner kronor och ”Bistånd på köpet” via Coop MedMera-kortet inbringade 3 miljoner. Coop skänker tre öre per såld bärkasse, vilket sammanlagt gav nästan 4 miljoner kronor och insamlingsbössorna i kassorna inbringade 1,2 miljoner kronor. Lotterier i samband med Coops medlemsveckor gav 1,7 miljoner kronor och konsumentföreningarna och KF bidrog tillsammans 5,8 miljoner. – Vi vill göra det enkelt för våra kunder och medlemmar att ge bistånd. ”Bistånd på köpet” och ”Biståndsknappen” ger möjlighet till vardagssolidaritet, som vi ser att många kunder uppskattar, säger Magnus Frisk informationschef Coop Sverige. Exempel på hjälp som når fram I fiskebyn Thalawai i Sri Lanka pågår just nu ett bostadsprojekt i Kooperation Utan Gränsers regi. 50 familjer som drabbades av tsunamin bygger med hjälp av kunniga fackmän nya bostäder och en gemensamhetslokal. Liknande lokaler byggs i ytterligare fyra byar. I sydöstra Sri Lanka i byn Siriyagama står det gemensamma byhuset färdigt och renovering av 67 bostäder pågår. Flera sätt att enkelt ge bistånd i Kooperationen: • På pantautomaterna kan du välja ”Biståndsknappen”, istället för den vanliga pantknappen. • Via Coop MedMera-kortet kan du ansöka om ”Bistånd på köpet”, då avrundas ditt köp upp till närmaste hela krona och dessa ören går till bistånd. • När du köper en kasse bidrar du automatiskt, för varje såld bärkasse ger Coop 3 öre till bistånd. • Vid kassorna finns insamlingsbössor och i många butiker och stormarknader kan du köpa gåvokort på Vi-skog. Så skriv gärna upp ”Träd” nästa gång du gör din inköpslista! För mer information: Coops pressjour tel 08-743 23 33 KFs pressjour 08-743 23 23 Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum och Coop Nära med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark och Danmark.

• Detaljhandel