Miljardaffär mellan Coop och BergendahlsGruppen

Idag offentliggör Coop Sverige och BergendahlsGruppen att man byter fem AGs mot stormarknaderna Coop Forum i Falun och Sundsvall. Därmed byter en årlig dagligvaruomsättning om 1 miljard kronor ägare. BergendahlsGruppen påskyndar sin expansion av City Gross norrut genom att Coop Forum i Falun och Sundsvall blir City Gross. Coop Sverige stärker genom affären sin satsning på Coop Extra i Skåne. Coop tar över fem AG-butiker där butikerna i Skurup, Simrishamn, Örkelljunga och Värnhem i Malmö blir Coop Extra-butiker och butiken i Väla köpcentrum i Helsingborg blir en Coop Konsum. Butikerna och stormarknaderna inklusive medarbetare tas över i sin helhet av de nya ägarna. Bytesaffären förväntas vara genomförd i praktiken senast i februari nästa år. BergendahlsGruppen fokuserar framöver på City Gross-konceptet med prisvärd mat och märkesvaror av hög kvalitet. Målet är att ha ett trettiotal City Gross-butiker i Sverige 2009. Parallellt utvecklar man funktionen som grossist i samarbetet med fria handlare som bl a Vi-kedjan, MatÖppet, PrisXtra och Östenssons. En konsekvens blir att man överlåter ägandet av fem AGs-butiker som ej bedöms ha förutsättningar att utvecklas till City Gross-butiker. AGs i Skurup, Simrishamn, Örkelljunga, Värnhem i Malmö samt Väla i Helsingborg tas över av Coop Sverige. I utbyte får BergendahlsGruppen motsvarande omsättning genom stormarknaderna Coop Forum i Falun och Sundsvall, som båda blir City Gross. – Vi slår två flugor i en smäll när vi samtidigt säkrar arbetsplatserna i butiker som ej stämmer med vårt nya fokus och etablerar oss norr om Mälardalen. Att affären görs med Coop öppnar nya marknader för BergendahlsGruppen, säger Peter Lund, VD på BergendahlsGruppen AB. Coop Sverige arbetar för fullt med sin offensiva framtidsplan där nya etableringar, fortsatta prissänkningar, effektiviseringar samt utveckling av butiker och stormarknader är de centrala delarna. – Vi stärker nu vår position på den viktiga marknaden i Skåne där vi vill göra Coop Extra till en ledande kedja. Coop Extra har haft stora framgångar bland kunderna och affären med Bergendahls ligger i helt i linje med vår offensiva satsning, säger Thomas Evertsson, vd för Coop Sverige. Coop Extra har sedan starten för drygt två år sedan haft en mycket bra försäljningsutveckling och konkurrerar med ett brett sortiment av färskvaror kombinerat med låga priser. För mer information: Thomas Evertsson, VD Coop Sverige, 08-743 13 85 Coop Sveriges pressjour: 08-743 23 33 www.coop.se Peter Lund, VD BergendahlsGruppen, 073-620 82 00 BergendahlsGruppens pressjour: 073-620 81 02 www.bergendahlsgruppen.se