Vi byggde Mjölbys grönaste handelsfastighet

Det har varit stort fokus på miljön under byggnationen av Coop extra i Mjölby, butiken ska vara klimatneutral i drift och har många innovativa miljölösningar. Men man har inte bara tagit hänsyn till miljöpåverkan under projektets gång, arbetet har även varit inställt på att få en hälsosam och trivsam miljö för personal och kunder.

Miljöklassad byggnad

Coop Extra i Mjölby har en yta om cirka 3 000 kvadratmeter och invigdes i november 2011. Butiken ligger intill köpcentret Kvarnen i de centrala delarna av Mjölby och är utformad för att smälta in i den omkringliggande miljön.

– Målet är att fastigheten ska vara klimatneutral i drift och att den totala energiförbrukningen ska var 35 % lägre än gällande myndighetskrav, säger Harry Swartz chef Miljö och Energi på KF Fastigheter.

Byggnaden har projekterats med sikte att uppnå högsta nivån guld, i certifieringssystemet Miljöbyggnad.  Under byggprocessen har KF Fastigheter arbetat aktivt för att minimera koldioxidutsläppen. En del i arbetet var att använda lokala aktörer under projektets gång. Betongstomme, tak och putssystem beställdes från leverantörer i närområdet och schaktmassorna fraktades till en tipp i kommunen. Det aktiva arbetet gav resultatet 23 ton mindre CO2-utsläpp.

För att nå klimatneutralitet är butiken utformad med innovativa energilösningar. Bland annat tillvaratas spillvärmen från anläggningen för livsmedelskyla vilket gör butiken nästintill självförsörjande på värme. Återvinningsvärme från butiken ger även isfri mark och minskar därmed behovet av sandning.  Butiken är också utrustad med behovsstyrd ventilation som har  stor inverkan på energiåtgången.

Den totala energiförbrukningen är 35 procent lägre än gällande myndighetskrav.

Den arbetande människan i centrum

– För att uppnå målet med trygghetskänsla för personal och kunder har vi vidtagit flera åtgärder.  I ett tidigt skede i projektet fick vi tänka till och ändra layouten för att få in dagsljus i personalrummet. Det var ett viktigt beslut säger Per Linder byggprojektledare på KF Fastigheter.

Cykelställ har bl.a. placerats i garaget där även extra belysning är monterad.  För att öka tillgängligheten mot butiken har en ramp och trappa byggts. Antalet parkeringsplatser i garaget för personal och kunder har utökats.

För mer information, kontakta gärna:
Harry Swartz, chef Miljö och Energi
Tfn 010-743 43 10

• Miljö, energi

Med handeln som utgångspunkt ska KF Fastigheter vara en drivande kraft i samhällsutvecklingen, där vi både bidrar till en hållbar utveckling och skapar attraktiva marknadsplatser. Det gör vi med hjälp av vårt kunnande som byggare, förvaltare, fastighetsägare och handelsplatsutvecklare. KF Fastigheter har ett bestånd på 500 000 kvadratmeter butiksyta med ett marknadsvärde på 7 miljarder kronor.