CooperVision nylanserar clariti® 1 day

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2020 08:00 CEST

Sedan clariti® 1 day blev en del av CooperVisions produktportfölj 2015 har linstillverkaren gjort stora investeringar för att optimera produktionsprocessen och förbättra designen. Resultatet är en unik familj silikonhydrogelbaserade endagslinser som passar för de flesta.

clariti® 1 day har vidareutvecklats för att ge en perfekt balans mellan hälsa och komfort. Genom attbland annat introducera en förbättrad kantprofil gjorde vi linsen bekvämare, säger Martin Iversen, Head of Professional Services på CooperVision.

Genom förvärvet av Sauflon Pharmaceuticals 2015 kunde CooperVision erbjuda marknadens första familj silikonhydrogelbaserade endagslinser – clariti® 1 day. Sedan dess har linstillverkaren gjort stora investeringar för att optimera produktionsprocessen och clariti® 1 day uppfyller nu samma strikta kvalitetsstandard som Biofinity®-familjen. Utöver den förbättrade tillverkningsprocessen har linserna genomgått betydande designförändringar för att öka komforten och 2015 introducerades en ny, optimerad kantprofil.
– Kantprofilen optimerades för att ge bäraren en ännu bättre komfort, säger Martin Iversen.

Material som andas
clariti® 1 day är tillverkade i tredje generationens silikonhydrogelmaterial och släpper därför igenom upp till tre gånger så mycket syre till hornhinnan jämfört med linser i hydrogel. Ett ökat syregenomsläpp ger vitare och friskare ögon även efter flera timmars användning och den unika WetLoc™-teknologin gör att linserna binder till sig vatten vilket ytterligare bidrar till att göra linsen behaglig att bära.
– Tack vare denna teknologi har vi lyckats uppnå en vattenhalt på 56 % i linsen.

Vattenmolekylerna fördelas jämnt över ytan och i materialet, vilket gör att linserna håller sig hydrerade under hela dagen precis som ett friskt öga, berättar Martin Iversen.

Växande marknad
Eftersom clariti® 1 day är en komplett familj endagslinser med såväl sfäriska, toriska och multifokala linser, finns det alternativ för de flesta synfel. CooperVision har redan nu utökat antalet styrkealternativ för den toriska clariti® 1 day-linsen för att ge ännu fler personer med olika grader av astigmatism möjlighet att gå över till en endagslins i silikonhydrogel.
– Det finns ett väldigt stort intresse för det här materialet på marknaden. Under de senaste åren har linser i silikonhydrogel dominerat marknaden för månadslinser och jag är övertygad om att vi kommer att se en liknande utveckling vad gäller endagslinser, avslutar Martin Iversen.

Vi gör kontaktlinser för dig

CooperVision är en av världens största tillverkare av kontaktlinser.

Våra produkter säljs i över 100 länder över hela världen. Vi förbättrar människors syn – från Kina till Europa, och från Afrika till Nord- och Sydamerika.

Vi är medvetna om att det inte finns två ögon, två dagar eller två kunder som är identiska. Vi inser att människor vänder sig till oss för att få kontaktlinser av högsta kvalitet – oavsett om det gäller våra standardlinser eller några av våra speciallinser.

Vi är också olika. Vi anser att vi genom att samarbeta och lyssna på andra kan åstadkomma mycket mer. Allt detta är en del av vårt uppfriskande perspektiv som riktar sig till både dig som använder våra kontaktlinser och till de optiker som samarbetar med oss.

Surfa runt på vår webbplats om du vill veta mer om oss. Kontakta oss gärna och ställ frågor. Vi finns här för dig.

Kommentera