Kryssningsterminalerna på Oceankaj firar jubileum

Kryssningsterminalerna på Oceankaj firar jubileum

För tio år sedan berikades Köpenhamn med moderna och flexibla kryssningsterminaler på Oceankaj.

Den 2 maj 2014 invigde Hennes Majestät Drottning Margrethe II officiellt terminalerna i Ydre Nordhavn. ”Legend of the Seas" från Royal Caribbean International hade äran att vara det första fartyget som anlöpte Oceankaj denna dag. Dessa tre identiska terminalbyggnader, som senare samma år fick priset som särskilt vackra byggnader av Köpenhamns kommun, sträcker sig över 3 300 kvadratmeter vardera och är utrustade med flexibla faciliteter för passagerar- och bagagehantering. Kajen, som är 1 100 meter lång, avslutas i söder med ett 12 meter högt utsiktstorn som är tillgängligt för allmänheten. Dessutom har kajerna möjlighet att ta emot avloppsvatten från fartygen, som skickas direkt till reningsverket.

Förväntningarna infriades

Oceankajens terminaler har levt upp till förväntningarna från tio år sedan. De har skapat det optimala ramverket för turn-around-anlöp, där passagerarna stiger på och av fartygen. Tillsammans med Nordre Toldbod och Langelinie ger Oceankaj Köpenhamn möjlighet att ta emot kryssningsfartyg i alla storlekar och typer. Detta har bidragit positivt till Köpenhamns ekonomi och sysselsättning. I år utsågs Köpenhamn till och med till Europas ledande kryssningshamn av World Travel Awards.

Under öppningsåret hade de nya terminalerna mer än 100 anlöp, och förra året hade antalet nästan fördubblats och stod för mer än hälften av Köpenhamns kryssningsanlöp. Terminalerna har under sina tio år haft mer än 1 300 fartygsanlöp med en total passagerarkapacitet på fem miljoner gäster till Köpenhamn. Om man lägger ihop alla anlöp motsvarar det en total fartygslängd på 380 kilometer!

Framtidsplaner

Det finns stora planer för det kommande decenniet. År 2025 kommer Europas största landströmsanläggningatt öppna i både Oceankaj och Langelinie, vilket gör det möjligt för fartyg att stänga av generatorerna när de ligger i hamn. År 2027 öppnas Nordhavnstunneln, vilket kommer att förbättra tillgängligheten till Ydre Nordhavn. Slutligen kommer den nuvarande containerterminalen från Levantkaj att flytta in och blir granne med kryssningsterminalerna i Ydre Nordhavn. Stadsutvecklingen kommer långsamt också att komma till Ydre Nordhavn, som tillsammans med Nordhavnsparken kommer att rymma ett av stadens största rekreationsområden, och Metron kommer att ha en station inte långt från terminalerna.

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Prytz Rugfelt, Chief Communications & Sustainability Officer, Copenhagen Malmö Port AB
E-post: ulrika.prytz@cmport.com, Telefon: +46 (0)70 252 00 98.