Pressmeddelande -

Metsä Board Husum väljer Core Link AB som leverantör av hylshanterings- och rullhanteringssystem

Core Link har av Metsä Board tilldelats ett kombinerat kontrakt för nya hylshanterings- och rullhanteringssystem, för att säkra planerad produktionsökning för BM1 på Metsä Board Husum.

Andreas Bjernklev, Försäljningschef på Core Link:
‘Den planerade produktionsökningen från 400’000 till 600’000 ton/år kommer skapa diverse intressanta utmaningar för rull- och hylshanteringssystemen. Med vår erfarenhet, expertis och i nära samarbete med projektteamet på Metsä Board Husum, har vi lyckats designa tillförlitliga och kostnadseffektiva system för att möta dessa utmaningar’

Hylshanteringssystemet innehåller en CL4090, högkapacitetshylskap med dubbel hylsrobot för moderhylsor och ett hylstransportsystem som levererar moderhylsor till en befintlig Core Link Hylskap.

Core Link kommer också leverera en automatisk hylspluggare samt hylstransportsystem till två rullmaskiner.

Rullhanteringssystemet inkluderar bland annat; ombyggnation av befintligt rullhanteringssystem med syfte att öka och optimera kapaciteten, en ny rullhanteringslinje mellan nya rullmaskinen och befintligt Rullhanteringssystem, ett automatiskt mellanlager för rullar samt ”Loadmate”, Core Links system för automatlastning av rullar.

Jörgen Jensen, VD på Core Link:
‘Vi är väldigt glada över att få förtroendet och att få fortsätta vårt långvariga partnerskap med Metsä Board i allmänhet och med bruket i Husum i synnerhet. Projektsamarbetet med Metsä Board har fungerat utmärkt historiskt och vi ser fram emot att arbeta tillsammans i detta projekt‘

Maskininstallationerna kommer inledas under Q4 2022 och pågå fram till slutet av 2023.

Håkan Jonsson, Project Director på Metsä Board Husum:

Vi har väldigt bra erfarenheter av Core Link som leverantör och av sättet de driver projekt på. Vi har jobbat tillsammans i projekt under många år och känner att de har god kunskap om våra processer och en förmåga att alltid komma med bra och innovativa tekniska lösningar till våra utmaningar. Jag är övertygad om att Core Link kommer att leverera Hyls- och Rullhanteringssystem som kommer att uppnå de högt ställda kapacitetskrav vi har på anläggningen och ser fram emot att arbeta ihop i projektet‘

Om Metsä Board

Metsä Board är en ledande tillverkare av förstklassig nyfiberkartong samt en föregångare inom hållbarhet. Företaget tillverkar bland annat förstklassig lättviktskartong för konsumentvaruförpackningar och livsmedelsapplikationer. Metsä Board tillhör koncernen Metsä Group.

Om Core Link AB

I decennier har Core Link varit en marknadsledare med djup processkunskap och teknisk sakkunskap inom materialhantering för pappers-, plast-, metall- och konverteringsindustrin. Core Link levererar maskiner och system för materialhantering till kunder över hela världen och ingår i koncernen Mustad United Group.

• Företagande, allmänt

Core Link is widely considered as a pioneer in the development of modern core-, roll- and broke roll handling equipment, Core Link provides more than three decades of industry expertise and technical knowledge.

Andreas Bjernklev

Presskontakt Head of Global Sales & Projects