Computer Sweden 11-10-21: "Här finns it-kompetensen"

Akut brist på it-kompetens hämmar tillväxten. Arbetsgivarnas kortsiktiga syn på rekrytering motverkar möjligheten att ta tillvara den kompetens som finns, bland annat hos våra nysvenskar.

Nio av tio it-företag i Stockholm får inte tag på den kompetens de behöver. Det visar Stockholms Handelskammares senaste konjunkturrapport, Stockholmsbarometern. Det är inte första gången som det är ”akut” brist på it-kompetens.

It-kompetens är dagsfärsk på ett annat sätt än kompetens inom många andra områden. It-proffs kommer inte ut från högskolan i anställningsbar form och den som har gått arbetslös tappar snabbt sin spetskompetens.

Det gör att it-företag och it-avdelningar plockar medarbetare från andra it-företag och it-avdelningar. Därmed skapas en lucka någon annanstans och lönerna trissas upp.

Tillhör du den här gruppen av kortsynta arbetsgivare? I så fall – tänk om. Det är dags för en mer långsiktig syn på rekrytering. Du måste bredda din rekryteringsbas för att ta tillvara den tunga kompetens som finns hos delar av arbetskraften som inte utnyttjas.

Varför inte leta bland de runt 10 000 utlandsfödda högutbildade, varav tusentals it-utbildade, som går utan arbete bara i Stockholm? Här finns personer som har både kunskap och erfarenhet, men inte talar svenska. Om stat och näringsliv samarbetar för att ge dem möjlighet att utveckla språket och anpassa sina sociala färdigheter för svenska arbetsplatser kan arbetsmarknaden få ett värdefullt kompetenstillskott.

Arbetsförmedlingarna skulle behöva få till en djupare kartläggning av vilken kompetens utlandsfödda högskoleutbildade har och vad de saknar. Undervisningen i svenska, SFI, måste också anpassas för att fungera för akademiker. Många SFI-deltagare vittnar om ojämna förkunskaper hos eleverna, vilket sänker nivån på inlärningen.

Du som är arbetsgivare måste våga satsa på någon med rätt attityd och profil, även om det tar några månader innan han eller hon blir lönsam.

Många nysvenskar har högskoleutbildning och kan C# och Java, men kommer inte in på arbetsmarknaden på grund av bristande svenskkunskaper.

Arbetsgivare som tänker långsiktigt kan ta in personer på praktikplatser och nystartprogram. Genom att sponsra deras undervisning i svenska och nya tekniker, som molntjänster, kan personerna utvecklas till lönsamma medarbetare.

Alla vinner på att branschen fyller sina kompetensluckor. De ekonomiska cyklerna blir kortare och kortare. Om it-företagen inte snabbt får in rätt kompetens kan de inte dra nytta av hög efterfrågan i goda tider och drabbas ännu hårdare i konjunkturnedgångar.

Bristen på it-kompetens leder till färre affärer. Saknar nio av tio företag rätt kompetens så går de miste om affärer. Det hämmar tillväxten i företagen och drabbar hela samhället.

Jaber Zain vd, Cornerstone och Valentino Berti vd, MSEmploy Sweden