Den mest intressanta arkitektoniska och designrelaterade vinkeln på projektet

Danska Michelin-restaurangen Ti Trin Ned har valt Dekton®

Om valet av Cosentino-produkter till projektet

Valet av Dekton® är ett starkt personligt val av ett material som valts ut med fokus på den unika kombinationen av funktionalitet och estetik som gör Dekton® så attraktiv för professionella kök över hela världen.

“Motståndet mot repor, stötar och värme som Dekton® erbjuder oss representerar exakt de egenskaper vi söker – utan att äventyra med estetik och inredning.” berättar Rainer Gassner, ägare & chef de cuisine

Samarbetet mellan Cosentino och Ti Trin Ned.

Ägarna till Ti Trin Ned, restaurangchef Mette Hvarre Gassner och chefskock Rainer Gassner har sedan 2001 varit de drivande krafterna Ti Trin Ned, en av de första danska restaurangerna utanför Köpenhamn och Århus för att ta emot den mycket eftertraktade Michelin-stjärnan i 2017. I 15 år har restaurangen varit belägen i gamla, historiska och inte mycket funktionella byggnader – och i samband med flytten till en ny plats i Fredericias mest attraktiva område, investerade paret all sin yrkeskunskap i byggandet den perfekta restaurangen och ett kök – som syftar till att ta funktionalitet till en helt ny nivå.

Genom att fokusera på alla detaljer strävar de efter att smälta samman alla inredningsdetaljer till en helt ny gästupplevelse – och samtidigt skapa en uppsättning för arbetsflödet och den kreativa atmosfären genom att fokusera på funktionalitet, ett minimum av underhåll och hög hållbarhet. Under byggnads- och designprocessen blev Mette & Rainer Gassner för första gången bekant med Dekton® och fascinerades av flexibiliteten som materialet erbjuder. I motsats till många andra material klarar den ganska grov hantering av extremt heta plåtar och pannor, skarpa metallverktyg och de många väldigt olika ingredienserna.

Hos Ti Trin Ned kommer ingredienserna direkt från restaurangens egna gård till produktionsköket där teamet av kompetenta kockar förbereder menyerna i de ständigt skiftande årstiderna. I en öppen del köket som ligger inne i restaurangen kan gästerna uppleva de sista förberedelserna och detaljerna som är en viktig del av den kulinariska upplevelsen “Vår värld” – Ti Trin Neds signatur.

Under processen var det viktigt att skapa ett naturligt flöde mellan de två nästan sammanlänkade men ändå separata köken – och valet var att blanda två olika ytor: Den mörka, nästan svarta Dekton® Domoos för bänkskivor och väggbeklädnader i öppet kök – och den gråa, lugna Dekton® Kreta inspirerad av klassiska, något slitna cementgolv från Cosentino®s prisbelönta Industrial Collection för produktionsköket.

Det stora, ljusa produktionsköket kännetecknas av XXL-plattor i storlek 2700 x 1400 mm, monterade från golv till tak tidigt i byggprocessen. Resultatet är stora, släta väggar där antalet fogar till ett minimum och utgör ett av Danmarks mest underhållsfria, professionella kök.

Å andra sidan krävde Dekton®-lösningen i serviceköket en detaljerad digital mätning av den nästan färdiga restaurangen. Många inredningsdetaljer kombinerat med byggnadens pelare och inte minst en önskan att minska antalet leder till ett minimum och syfta till estetisk perfektion, krävde speciell precision – och en extremt kort leveranstid.

“Vi är imponerade av funktionaliteten hos Dekton® – samtidigt som vården om vår miljö och tankarna om återvinning och respekt som driver framåt forskning och utveckling på Cosentino ligger i linje med vår filosofi om att ta hand om resurserna i värld. Det är bara ett extra plus. ‘ Rainer Gassner | Ti Trin Ned

Samarbetet med Ti Trin Ned har varit en spännande utmaning för Cosentino: “Från att vara en okänd leverantör för att vara en viktig del av inredningen på den nya Ti Trin Ned har det varit en kreativ process. Många lösningar har diskuterats och testats – och vi är stolta över att kunna lägga till ett nytt namn på den långa internationella listan över haute cuisine restauranger som har valt Dekton® och Cosentino för sitt interiör, säger Hans Eg, generaldirektör för Danska del av den internationella spanska Cosentino-gruppen.

Projektdetaljer

Michelinrestaurang Ti Trin Ned

Plats: Toldkammeret 9, 7000 Fredericia, Danmark
Projektet stod klart: Januar 2019
Projektets längd: 9 måneder
Arkitektur & Interiördesign
Arkitekt: BILLUND/HANSEN ARKITEKTER, http://www.billundhansen.dk
Inredningsdeseigner: DAMGOODPEOPLE, http://damgoodpeople.comByggherre: RealDania By & By

Cosentino Material

Användningssområde: Väggbeklädnad i produktionsköket
Material: Dekton®
Färg: Kreta
Tjocklek: 0,8 mm
Mängd: 140 m2 XXL skivor i str. 2700 x 1400 mm
Användningssområde: Väggbeklädnad och bänkskivor i serviceköket
Material: Dekton®
Färg: Domoos
Tjocklek: 0,8 mm (vägg)
Mängd: (m2): 25 m2 vägg- och stänkskydd
Tjocklek: 20 mm (bänkskiva)
Mängd: 20 m2

Cosentino Group distribuerar idag sina produkter och varumärken till mer än 110 länder och förvaltar sin närvaro direkt från huvudkontoret i Almeria, Spanien i 40 länder och från de egna anläggningarna i över 30 länder. Koncernen har åtta fabriker (sju i Spanien och en i Brasilien), en intelligent logistikplattform i Spanien och mer än 130 kommersiella och affärsenheter över hela världen. Över 90 procent av Cosentino Groups omsättning kommer från internationella marknader.

www.cosentino.com

För ytterligare upplysningar kontakta Anna Granstig | PR-ansvarig Cosentino Scandinavia | Telefon +46 761 68 97 952 | Mail agranstig@cosentino.com