Roxane Elfasci & Baptiste Erard släpper Satie's Gymnopédie No. 1

Roxane Elfasci & Baptiste Erard släpper Satie's Gymnopédie No. 1

Som en stor beundrare och älskare av den franska kulturen, från litteraturen av Victor Hugo, Émile Zola och Michel Tournier till de bildkonstnärliga verk av Monet och Cézanne, liksom historien, gastronomin och landskapen i sitt hemland, firar Roxane Elfasci rikedomen i detta kulturarv genom musik. Två år efter sitt första album, "Hommage à Debussy," spelar Roxane in sitt andra album, "Poésie Française." Första singeln Satie: Gymnopédie No. 1 (Arr. for 2 Guitars by Roxane Elfasci) släpps idag.

Roxanes ord: Denna singel 'Gymnopédie No.1' är som ett eko av mitt första album "Hommage à Debussy." Satie och Debussy har en stark koppling: de föddes båda på 1860-talet och hade respekt och vänskap för varandra. Gymnopédierna är tidlösa verk vars skönhet stiger från enkelheten i deras komposition. Luftiga ackord alternerar som en långsam vals, över vilken en melankolisk melodi undulerar. Oavsett om den spelas eller lyssnas på, producerar denna eviga gungning en slags lugnande hypnos. Denna Gymnopédie n°1 orkestrerades av Debussy själv, ett vittnesbörd om hans beundran för Erik Saties musik.

Roxane rivstartade sin karriär när hon släppte sin tolkning på Debussy’s mest välkända låt ‘Clair de Lune’ på Youtube redan 2016. Videon har i skrivande stund nått över 9 miljoner visningar på Youtube med människor över hela världen som hyllar hennes framförande. Sedan dess har hon hyllats av tastemakers som BBC Radio 3 In Tune, Classical FM, International Arts Manager och har blivit utnämnd till en av BBC Music Rising Stars.

Lyssna på 'Gymnopédie No.1' här

Titta på musikvideon här