Edgar Homeros annonserar EP och citerar Kenta på svenska i ny singel

Edgar Homeros annonserar EP och citerar Kenta på svenska i ny singel

Stockholmsartisten Edgar Homeros debuterade hösten 2023 med balladen 'Centerfolds'. Sedan dess har han släppt debut-EP, turnerat landet och stått som nominerad på P3 Guld. Idag delar han med sig av “Belong To The Wind”, en vemodig hyllning till hemstaden Stockholm och den sista singeln inför Edgars andra projekt, EP:n “Crying Dove”.

Lyssna på 'Belong To The Wind' här

“Soul, singer-songwriter eller pop - oavsett vad vi kallar det så har en ny urkraft trätt in på den svenska musikscenen” - Edgar Homeros nominering till Framtidens Artist, P3 Guld 2024

Med “Belong To The Wind” följer Edgar Homeros upp vårens smakprov “Please Be Careful”, en låt som hunnit bubbla rejält på internationell nivå med radiospelningar i bland annat Tyskland och USA. Den kommande singeln berättar en historia om nostalgi för ung kärlek - och tryggheten som sådan kärlek kan erbjuda - i perspektiv av det Stockholm som präglat Edgars barndom.

“Belong To The Wind” började som en kärlekslåt, men efter att ha lagt refrängen började jag tänka på Söders höjder, på utsikten från Fåfängan. Jag kände att låten var nostalgisk, och det som var nostalgiskt för mig just i den stunden var barndomens Stockholm. Så det blev en kärlekslåt till det gamla Stockholm. Lite som Kanye West gjorde till Chicago på “Homecoming” - fast på mitt eget sätt, och mot Stockholm.

Titta på musikvideon här.

I “Belong To The Wind” citerar Edgar Homeros både P.A. Fogelström och Kenta Gustafsson, två Stockholmsikoner som präglat såväl staden som Edgar. “Jag hade precis bingeat ‘Mods-trilogin’ när jag skrev låten, och det var säkert därifrån jag fick inspirationen. Så jag kände att en hommage var på plats”, fortsätter artisten. Parallellt med låten släpps även en musikvideo inspelad i Stockholm - filmad ihop med Hedda Keszler, vars kortfilm “För oss heter du alla namnen” under året bland annat vunnit Uppsalas kortfilmsfestival och ställts ut på Liljevalchs.

Den egenproducerade låten tar avstamp i den lo-fi-värld som “Please Be Careful” befann sig i - men rör sig också mot något mer producerat. Ett exempel är det liveinspelade blåsarrangemanget, som kom till genom att Edgar nynnade melodierna han föreställde sig i ett röstmemo, vilket sedan spelades in av Samuel Eriksson.

Sedan debuten har Edgar Homeros jobbat på sitt andra projekt, EP:n “Crying Dove” - en coming of age-historia om att växa upp i just Stockholm. Projektet innehåller utöver de två singlarna hans första samarbeten med andra producenter, bl.a. bob junior (boy pablo), Jake Gosling (“Thinking Out Loud”) och Daghem (de clair) - ett stort steg för en artist som alltid producerat, skrivit och spelat in sin musik själv. EP:n släpps i maj och i samband med detta kommer han även att göra en spelning, återigen med Stockholm som backdrop.

Följ Edgar Homeros här:
Instagram I Spotify I Youtube