Countryside Hotels stärker med ny ordförande

Countryside Hotels, medlemsorganisationen för ett 40-tal hotell runt om i Sverige, har valt Johan Svensson till ny ordförande. Dessutom har Sophie Bonér valts in som ny styrelseledamot i organisationen. Det är resultatet av helgens årsmöte och bolagsstämma på Toftaholm Herrgård i Småland, där många ägare av Sveriges främsta privatägda hotell och herrgårdar samlades.

”I en medlemsorganisation är möten som dessa viktiga och vi är enormt glada över att få introducera Johan Svensson som ny ordförande,” säger Anna Madsen, ansvarig för den operativa verksamheten, marknadsföring och försäljning på Countryside Hotels. ”Han har precis de erfarenheter och de personliga egenskaper som behövs för leda oss in i nästa fas.”

Countryside Hotels består av allt från anrika slott och pampiga herrgårdar till charmiga värdshus och snygga designhotell. Sammanslutningen ägs gemensamt av medlemmarna och förenklar samarbeten kring allt från inköp och marknadsföring till nätverkande och erfarenhetsutbyten. Förra året ökade organisationen omsättningen med 10 procent och nu vill man skapa förutsättningar för ytterligare tillväxt.

”Vi lever i en tid när många upplever sig ha mindre tid än någonsin och därför söker efter förstklassiga upplevelser för att få ett avbrott i vardagen,” säger Johan Svensson, nytillträdd ordförande. ”Med vårt breda erbjudande i hela landet har vi fantastiska förutsättningar att möta dessa människor och bjuda på något utöver det vanliga.”

Johan Svensson har tidigare bland annat varit VD på Clarion Hotel Arlanda, Svenska Möten och Aronsbergs Konferenshotell. Den långa branscherfarenheten och de olika rollerna i karriären skapar goda förutsättningar för att utveckla Countryside Hotels.

”Min långa erfarenhet inom branschen gör att jag har goda förutsättningar att förstå hur vi som organisation bäst kan stötta medlemmarna och skapa ytterligare värde,” säger Johan Svensson. ”I det här sammanhanget så är ensam inte stark, utan när vi får alla dessa fantastiska hotell, herrgårdar och pensionat att arbeta tillsammans så blir vi enormt starka.”

Countryside Hotels grundades 1983 och ägs gemensamt av de ca 40 medlemsanläggningarna som alla ligger i natursköna omgivningar mellan Hälsingland i norr och Skåne i söder. Sedan 1997 ingår Countryside Hotels i Historic Hotels of Europe. www.countrysidehotels.se