Villa Brunnby, nu en del av Countryside Hotels

Försäljningsrekord trots pandemi

2021 präglades av stor osäkerhet och omfattande restriktioner i samhället. Medlemsorganisationen för utvalda svenska hotell, Countryside Hotels, arbetade hårt för att skapa trygga och avkopplande vistelser utifrån rådande regelverk. Nu visar nya siffror att kedjan ökade försäljningen med 30 procent under 2021 och slog försäljningsrekord. Hundar, vinterbad och större sällskap var också de starkaste weekendtrenderna under 2021.

”Under året som gick fanns det ett stort behov av att få komma bort, aktivera sig och unna sig något fint efter allt tufft som varit,” säger Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels. ”Många valde också att semestra på hemmaplan och hotellen var stundtals fullbokade.”

Med en försäljningsökning på 30 procent under 2021 slog Countryside Hotels ett nytt försäljningsrekord. Dessutom lockade medlemsorganisationen till sig flera nya hotell under året, bland annat Villa Brunnby och Aspenäs Herrgård.

”Vi ser hur hotellen hjälpt varandra att hantera den tuffa tid som varit och att vara med i Countryside Hotels har blivit en trygghet för många,” säger Anna Övergaard. ”När vi nu blickar mot 2022 så ser vi ett fortsatt uppdämt behov av att få byta miljö och umgås med nära och kära i vackra omgivningar. Vi ser också allt fler besökare från andra länder, som längtar efter natursköna upplevelser i trygga miljöer.”

Weekendtrenderna som ökat mest under 2021

1. Åka som större sällskap, 4-8 personer
  2. Ta med hund på helgresan
  3. Paket som inkluderar vinterbad

”Vi ser ett ökat fokus på att umgås i större sällskap, kanske för att fira det som inte gick under tidigare restriktioner,” säger Anna Övergaard. ”Många skaffade också hund under pandemin och därför är det också naturligt att man vill ta med sin bästa vän när man åker bort.”

Countryside Hotels grundades 1983 och ägs gemensamt av de ca 40 medlemsanläggningarna som alla ligger i natursköna omgivningar mellan Hälsingland i norr och Skåne i söder.  För mer information, besök gärna: www.countrysidehotels.se