Här är maten som dödar lusten

I takt med att höstmörkret sveper över landet dukas det upp romantiska middagar i de svenska hemmen. Det finns mycket kunskap om vilka maträtter och drycker som har lusthöjande effekt. Men samtidigt är det få som känner vilka ingredienser som kan ha motsatt effekt.

”Våra kockar på hotell runt om i landet är experter på att skapa lustfyllda ögonblick för par som önskar sig en romantisk paus i vardagen,” säger Anna Madsen, marknadschef på Countryside Hotels. ”Med deras hjälp har vi nu också tagit fram en lista på saker som svenskar bör undvika om de vill skapa hetta i höstkylan.”

Maten som dödar lusten – topp 5

1.Friterad mat – förutom flottiga fingrar kan transfetter minska lusten

2.Lakrits – kan minska produktionen av testosteron.

3.Ost från komjölk – kan störa produktion av östrogen och testosteron

4.Mejram – kan göra dig sömnig

5.Bönor – bra för hjärtat men skapar oromantiska gaser i magen.

”Varje helg kommer många par till oss för att få tid för varandra och vi ser återkommande hur viktig maten är för att skapa förutsättningar för romantik,” säger Anna Madsen. ”Därför vill vi dela med oss av våra erfarenheter och bidra till fler lyckosamma ögonblick i höstmörkret.”

Countryside Hotels grundades 1983 och ägs gemensamt av de ca 40 medlemsanläggningarna som alla ligger i natursköna omgivningar mellan Hälsingland i norr och Skåne i söder. Sedan 1997 ingår Countryside Hotels i Historic Hotels of Europe. www.countrysidehotels.se