Countryside Hotels ökade försäljningen med sju procent under 2023

Jubileumsfirande ökade försäljningen

Countryside Hotels, som firade 40 år under 2023, ökade försäljningen med sju procent under året som gick. Bidragande orsaker var också valutakursen som både ledde till att fler svenskar semestrade på hemmaplan och att fler utländska besökare gästade svenska hotellen. Inför året som kommer pekar organisationen ut flera osäkerhetsfaktorer som kan påverka bokningsläget.

Under året som gick firade Countryside Hotels 40 år med en stor jubileumskampanj som bland annat erbjöd 40 procent i rabatt på hotellrum. Tillsammans med andra jubileumsaktiviteter som relationshelgen Lovegame, ett nytt lyxigt träningskoncept för äldre och julinitiativet All-in Christmas, har det bidragit till att öka försäljningen med sju procent under 2023.

”Det är inte varje år man fyller jämt och så klart måste vi fira att vi faktiskt funnits runt om i Sverige i fyra decennier och det känns ju extra kul att få avsluta jubileumsåret med resultatet att försäljningen stigit med sju procent,” säger Anna Övergaard, Marknadschef på Countryside Hotels.

Kronkursen har påverkat

Andra bidragande orsaker till det ökade trycket på medlemshotellen är den svenska valutakursen, där en hög kronkurs under året gjort att många valt bort utlandsresan och istället satsat på semester i Sverige. Kronkursen ledde också till att antalet utländska gäster hos Countryside Hotels medlemshotell ökade med 21 procent under sommaren 2023.

”Redan under pandemin valde allt fler att semestra på hemmaplan och därför var det nog naturligt för många att fortsätta de nya traditionerna när kronan stack i höjden under året, något som också gjorde att vi också kunde få välkomna ännu fler utländska gäster,” säger Anna Övergaard.

Osäkert inför 2024

Inför året som kommer finns det många osäkerhetsfaktorer. Å ena sidan finns indikationer på en fördjupad lågkonjunktur med ökat antal varsel, å andra sidan finns det tecken på att inflationen börjar avta och exempelvis elpriserna stabiliserats.

”Hotellen börjar bli vana att navigera i en osäker omvärld efter flera år av pandemier, konflikter i närregioner och ökade kostnader, så därför är vi försiktigt optimistiska när vi nu blickar ut mot 2024 och satsar på att utveckla erbjudandet på ett sätt som matchar både svenskarnas önskemål och förutsättningar för stunden,” säger Anna Övergaard.

Countryside Hotels grundades 1983 och ägs gemensamt av de ca 35 medlemsanläggningarna som alla ligger i natursköna omgivningar mellan Hälsingland i norr och Skåne i söder. För mer information, besök gärna: www.countrysidehotels.se