Fotograf: Kristina Sälgvik

Villa Sjötorp vinner internationellt gastronomipris

Historic Hotels of Europe, paraplyorganisationen till svenska Countryside Hotels, delar ut priser till de bästa hotellen i Europa i tio olika kategorier. Vinnarna utses genom röster från allmänheten från hela kontinenten.

I år har allmänheten kunnat rösta på nästan 500 hotell och när rösterna räknats visade det sig att svenska Villa Sjötorp kammat hem det prestigefyllda gastronomipriset ”Historic Hotel Gourmet Award”.

”Det är en stor ära för oss att anses hålla den högsta gastronomiska nivån bland 500 fina hotell i hela Europa”, säger Ellika Mogenfelt. ”Det här priset delas av alla duktiga medarbetare vi haft under åren och som alla bidragit till att utveckla vårt fokus på det ekologiska och närproducerade. Vi ser priset som ett kvitto på att vi ligger i framkant.”

Bland tidigare års vinnare i tävlingen finns svenska Vadstena Klosterhotell & Spa, Dala-Husby Hotell & Restaurang och Bjertorp Slott som utnämnts till ”Most Romantic Historic Hotel”, "Historic Hotel Best Restaurant” respektive ”Best Historic Countryside Hotel”.

Historic Hotels of Europe är en sammanslutning av över 500 historiska hotell i 18 europeiska länder. Medlemsorganisationen Countryside Hotels, representerar de svenska hotellen i organisationen och har funnits sedan 1999. Läs mer på www.historichotelsofeurope.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Madsen, Countryside Hotels

anna.madsen@countrysidehotels.se

t. 0730 63 63 05

Ellika Mogenfelt, Villa Sjötorp

info@villasjotorp.se

t.070 847 42 04

Countryside Hotels grundades 1983 och ägs gemensamt av de ca 45 medlemsanläggningarna som alla ligger i natursköna omgivningar mellan Hälsingland i norr och Skåne i söder. Sedan 1997 ingår Countryside Hotels i Historic Hotels of Europe. www.countrysidehotels.se