Fotograf: Jonas Hellsén

COWI förvärvar VVS-konsulten PB Teknik

COWI tar ytterligare kliv för att stärka sin position i Stockholm och inom installation- och energiområdet, genom att förvärva VVS-konsulten PB Teknik AB. De senaste åren har COWI nära fördubblat verksamheten i Stockholm.

– För COWI ligger förvärvet i linje med vår ambition att skapa en robust plattform i Stockholm att bygga vår installationskompetens på, säger Pär Hammarberg, vd COWI Sverige.

– Vi har en strävan att bredda och komplettera vår byggnads- och fastighetskompetens och erbjudande till marknaden och är glada att nu få ta del av den erfarenhet och kunnande som finns inom PB Teknik, säger Håkan Adelwald, divisionschef Byggnad & Fastighet, COWI Sverige.

Tillsammans bildar COWI och PB Teknik en bred plattform för fortsatt utveckling inom byggnad- och fastighetsområdet för komplexa åtaganden. PB Teknik tillför kompetens och erfarenhet särskilt inom tryckluft och gassystem, medicinska gaser, sprinkler, kyla och vattenrening, och det stärker COWIs position inom läkemedel, hälsobyggnader, laboratorium och renrum samt kyl- och badanläggningar i Sverige.

– Genom att gå samman med ett företag som COWI är jag övertygad om att verksamheten kommer kunna utvecklas vidare i en miljö som möter omvärldens och våra medarbetares förväntningar, säger Patrik Bergström, vd och delägare till PB Teknik AB.

COWI stärker stegvis sin position i Stockholm och har de senaste åren nästan fördubblat verksamheten i regionen, bland annat genom förra årets förvärv av projektledningskonsulten Projektbyrån. PB Tekniks verksamhet kommer att integreras in i COWI och de 25 medarbetarna kommer att ta plats på COWIs nyrenoverade kontor i Solna, Stockholm.

Förvärvet trädde i kraft 3 april 2018.

Fakta: PB Teknik AB
PB teknik AB grundades 1996 av nuvarande vd Patrik Bergström. PB Teknik är ett tjänsteföretag med inriktning på VVS-konsultation med ett brett tjänsteutbud. Bland annat projektering, mätning, kontroller, kalkyler och utredningar. Bolaget har 25 medarbetare och säte i Solna, Stockholm.
www.pbt.se

Håkan Adelwald, divisionschef Byggnad och Fastighet COWI AB
hkad@cowi.com

Patrik Bergström, vd PB Teknik AB
patrik.bergstrom@pbt.se

Torbjörn Lång, vVD PB teknik
torbjorn.lang@pbt.se

Pontus Haag

Presskontakt Kommunikationschef Sverige +46 10 850 13 64
Fabian Bengtsson

Presskontakt Presskontakt PR & Communication 0704597212

Om COWI

Tillsammans med kunder, partners och medarbetare skapar vi en framtid där människor och samhällen växer och utvecklas. Det gör vi genom samarbeten där vi skapar hållbara och vackra lösningar som förbättrar livskvaliteten för människor i dag och för kommande generationer.

Vår utgångspunkt är att skaffa oss en djup förståelse för våra kunder, deras ambitioner och utmaningar. Det är vad som kännetecknar oss. Det är så vi skapar långsiktigt värde.

Vi finns huvudsakligen i Skandinavien, Storbritannien, Nordamerika och Indien och har för närvarande 6 900 medarbetare som erbjuder expertis inom teknik, arkitektur, energi och miljö.

COWI
Vikingsgatan 3