Fotograf: Jonas Hellsén

COWI förvärvar VVS-konsulten PB Teknik

COWI tar ytterligare kliv för att stärka sin position i Stockholm och inom installation- och energiområdet, genom att förvärva VVS-konsulten PB Teknik AB. De senaste åren har COWI nära fördubblat verksamheten i Stockholm.

– För COWI ligger förvärvet i linje med vår ambition att skapa en robust plattform i Stockholm att bygga vår installationskompetens på, säger Pär Hammarberg, vd COWI Sverige.

– Vi har en strävan att bredda och komplettera vår byggnads- och fastighetskompetens och erbjudande till marknaden och är glada att nu få ta del av den erfarenhet och kunnande som finns inom PB Teknik, säger Håkan Adelwald, divisionschef Byggnad & Fastighet, COWI Sverige.

Tillsammans bildar COWI och PB Teknik en bred plattform för fortsatt utveckling inom byggnad- och fastighetsområdet för komplexa åtaganden. PB Teknik tillför kompetens och erfarenhet särskilt inom tryckluft och gassystem, medicinska gaser, sprinkler, kyla och vattenrening, och det stärker COWIs position inom läkemedel, hälsobyggnader, laboratorium och renrum samt kyl- och badanläggningar i Sverige.

– Genom att gå samman med ett företag som COWI är jag övertygad om att verksamheten kommer kunna utvecklas vidare i en miljö som möter omvärldens och våra medarbetares förväntningar, säger Patrik Bergström, vd och delägare till PB Teknik AB.

COWI stärker stegvis sin position i Stockholm och har de senaste åren nästan fördubblat verksamheten i regionen, bland annat genom förra årets förvärv av projektledningskonsulten Projektbyrån. PB Tekniks verksamhet kommer att integreras in i COWI och de 25 medarbetarna kommer att ta plats på COWIs nyrenoverade kontor i Solna, Stockholm.

Förvärvet trädde i kraft 3 april 2018.

Fakta: PB Teknik AB
PB teknik AB grundades 1996 av nuvarande vd Patrik Bergström. PB Teknik är ett tjänsteföretag med inriktning på VVS-konsultation med ett brett tjänsteutbud. Bland annat projektering, mätning, kontroller, kalkyler och utredningar. Bolaget har 25 medarbetare och säte i Solna, Stockholm.
www.pbt.se

Håkan Adelwald, divisionschef Byggnad och Fastighet COWI AB
hkad@cowi.com

Patrik Bergström, vd PB Teknik AB
patrik.bergstrom@pbt.se

Torbjörn Lång, vVD PB teknik
torbjorn.lang@pbt.se

Pontus Haag

Presskontakt Kommunikationschef Sverige +46 10 850 13 64

Vi levererar 360-graderslösningar

Vi har kontor över hela världen, och kombinationen av global närvaro och lokala kunskaper gör att vi kan åta oss projekt överallt i världen – stora som små. Vid varje given tidpunkt arbetar vi med över 14 000 projekt.

COWI har över 85 års erfarenhet av branschen och är ett av de ledande företagen i sin nisch, eftersom våra över 6500 medarbetare är ledande inom sina respektive nischer. Tillsammans med våra kunder skapar vi morgondagens fungerande, hållbara samhällen.

COWI
Skärgårdsgatan 1