Pressmeddelande -

Sverigebesök av den cirkulära ekonomins främste förespråkare – Dame Ellen MacArthur

Världskända Dame Ellen MacArthur kommer 25 mars till Stockholm för att tala om cirkulär ekonomi på inbjudan av Cradle Net, KTH och CITIES the Magazine. Tillsammans med en namnkunnig panel kommer hon diskutera cirkulär ekonomi som en metod att ställa om Sverige till ett hållbart samhälle och samtidigt spara mångmiljardbelopp. Under kvällen kommer frågor diskuteras som: ”Vad har Sverige att vinna på cirkulär ekonomi?”, ”Vilka förändringar behövs i resursflöden, affärsmodeller och konsumtion?” och ”Vad innebär det i praktiken?”

Ellen MacArthur slog världsrekordet i solosegling nonstop jorden runt 2005. Därefter har hon antagit en större utmaning: Att sprida kunskap om jordens ändliga resurser och att en övergång från en linjär till cirkulär ekonomi är nödvändig för framtidens välfärd. Ellen MacArthur Foundation, som startades 2010 med bas i Storbritannien, har på kort tid fått stort internationellt erkännande. Sverige har mycket att lära ifrån hennes förmåga att inspirera företag, organisationer och politiker att samverka utifrån cirkulära ekonomiska principer.

- "Dame Ellen MacArthur är en av de mest inspirerande samhällsförändrare på världsscenen idag. Cradle Net´s nya samarbete med Ellen MacArthur Foundation ger tillgång till beslutsfattare, forskning och innovativt utbildningsmaterial i absolut framkant." säger Stuart Pledger, ordförande Cradle Net.

Dame Ellen MacArthur presenterar sin syn på omställningen till en cirkulär ekonomi på KTH-Kungliga Tekniska Högskolans aula F2, Lindstedtsvägen 26, Stockholm, den 25/3 kl 17.00-19.00. Eftermingel med cirkulära projekt.

Agenda

*Välkommen – Anna Hult, KTH/CITIES, Jeppe D Larsen, Cradle Net & Stuart Pledger, Ordförande Cradle Net

*Den cirkulära ekonomin – Dame Ellen MacArthur

*Paneldebatt:
Moderator: Adj. Prof. Johan Kuylenstierna, VD Stockholm Environment Institute

Anders WijkmanOrdförande Club of Rome, Ordförande för Återvinningsindustrierna,
Dr. Anna BorgerydStyrelseordförande Polarbröd. Kreativ strateg med doktorsexamen i konflikthantering, och aktuell med en roman om det ohållbara läget i världsekonomin.
Dr. Thomas Hahn, Assisterande professor i Collaborative Environmental Management, Stockholm Resilience Centre.

Buzzpoint: Mingel med initiativtagare till cirkulära projekt: Into the circle (inkl. lätt tilltugg).

Välkommen att anmäla intresse att delta: press@cradlenet.se eller för intervju med Ellen MacArthur och arrangörerna: Kontakta projektledare Jeppe D Larsen, press@cradlenet.se 0739-32 41 34. Om du inte är journalist går det bra att boka biljetter till den nästintill fullsatta kvällen här: http://circulareconomy.eventbrite.com/

FAKTA: I en cirkulär ekonomi, ser och optimerar beslutsfattarna helheten. Intelligent design av industriella processer gör att avfall som koncept avskaffas. Material cirkulerar i nästintill slutna looper, vilket ger enorma materialbesparingar. Giftfria produkter är formgivna för mycket långt hållbarhet eller kompostering. Nya tjänster och affärsmodeller uppfinns och ger smartare flöden. Drivet av förnyelsebar energi. Omställningen bidrar även till bättre markanvändande – och fler jobb. Världen kunde årligen spara 700 miljarder USD på att ställa om enligt senaste rapporten från Ellen MacArthur Foundation.