Marit Björgen och Craft i samarbete till OS 2018

Marit Björgen och Craft i samarbete till OS 2018

Världens bästa längdskidåkare Marit Björgen har tecknat ett 4-årigt kontrakt med det svenska sportvarumärket Craft .Det nyligen undertecknade avtalet innebär att den norska super-stjärnan kommer att använda Crafts tränings- och tävlings plagg från 1 maj 2014 till och med OS i Sydkorea 2018.

”Jag har alltid varit mycket noggrann med min utrustning”, säger Marit Björgen.”Det har därför varit viktigt för mig att hitta en leverantör av skidkläder som jag kan lita på och som jag vet har den kvalitet som krävs för att jag ska kunna prestera optimalt. Om jag ska kunna vinna de största tävlingarna måste jag träna med debästa skidåkarna, vara med i det bästa laget och självklart även ha tillgång till debästa tränings- och tävlingskläderna. Det är ingen slump att jag valde Craft.

”På Craft är man naturligtvis mycket nöjd med att inleda ett samarbete med världens bästa längdskidåkare. ”Vi är såklart mycket stolta över att ha nått dennaöverenskommelse och jag måste erkänna att jag är väldigt glad över att Marit harvisat detta förtroende för oss”, säger Anders Corwin Bristol, en nöjd försäljnings-och marknadschef på Craft Norge. ”Att hon har valt oss på grund av vår produkt-kvalitet är ett kvitto på att vi gör ett bra jobb. Jag måste också säga att jag är otroligt imponerad av Marits professionella inställning i allt hon gör".

INSPIRERAD AV KALLA

Under de senaste åren har Marit haft en nära träningsrelation med Charlotte Kalla, som också är en del av Craft-familjen. De två skidåkarna har utbytt en hel del erfarenheter om träning och utrustning, och det råder ingen tvekan om att Marit har påverkat sitt val av en ny samarbetspartner.”Charlotte har visat mig mycket av funktionen i Crafts kläder och berättat hur hon har ett nära samarbete med produktutvecklarna på företaget. Nu får jag också vara en del av denna utveckling och aktivt vara med och testa olika produkter, vilket jag ser fram emot”, säger Marit.

EN VIKTIG DEL I UTVECKLINGSPROCESSEN

Den tidigare OS-mästaren i sprint Björn Lind är ansvarig för Crafts produkter inom längdskidåkning, och han har stora planer för samarbetet med Marit. ”För oss är det viktigt att samarbeta med de bästa idrottarna för att kunna utveckla de bästa kläderna. Elitidrottare tillbringar många timmar i sina träningskläder och har stora krav när det gäller funktion och komfort. Deras feedback är mycket värdefull i utvecklingen av vår design, teknologi och kvalitet. Marit kommer att spela en viktig roll i denna process”, säger Björn Lind.

Craft är ett svenskt varumärke som utvecklar, designar och tillverkar kläder för konditionssporter där funktion och komfort är avgörande för ett bra resultat. Genom ett nära samarbete med elitidrottare över hela världen erbjuder Craft tränings- och tävlingskläder i högsta klass. www.craft.se