Första helsensoriserade skotarkranen

Första helsensoriserade skotarkranen

Vi är stolta att kunna presentera Cranab Intelligent System, CIS.
Ett system av inbyggda sensorer i våra kranar för sväng, lyft, vipp och teleskopfunktion. Det gör kranarna säkrare och mer effektiva, och kan också innebära att inlärningsprocessen för nya operatörer blir kortare. Systemet svarar även mot de ökade kraven på miljöhänsyn, produktivitet, säkerhet och flexibilitet.

Fördelen med sensorteknik är att alltid veta var alla delar befinner sig, från vridmotorn ända ut till krannosen. Det är det vi kallar för Cranab Intelligent System. Systemet består av beröringsfria analoga eller digitala sensorer och är skyddat genom att vara helt integrerat i kranen. Det finns till samtliga kranar inom den nya FC-serien i både enkel- och dubbelteleskoputförande.

Automatisera återkommande rörelsemönster
I sin mest utvecklade form ger sensortekniken intelligent styrning av kranens alla funktioner, så kallad kranspetsstyrning. Vissa återkommande rörelsemönster kan då hel eller delautomatiseras för att underlätta för operatören och skapa en god arbetsmiljö.

Få en säkrare arbetsmiljö
Sensortekniken gör ditt arbete säkrare. Den förhindrar kollisioner med till exempel hytt eller stakar på lastutrymmet. Den möjliggör också ändlägesdämpning i cylindrar som skonar maskinen samt bidrar till en bättre arbetsmiljö.

För mer information, kontakta:
Micael Olsson, Marknadschef, Cranab: 0933-144 10
Fredrik Jonsson, VD, Cranab: 0933-135 01

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Cranabs produkter, kranar och kranspetsutrustning för det professionella, mekaniserade skogsbruket, har konstruerats, tillverkats och sålts sedan tidigt 60-tal. Under varumärket Slagkraft produceras utrustning för buskröjning efter vägar och kraftledningsgator. Förutom på den svenska hemmamarknaden säljs produkterna till ett 30-tal länder världen över.

Taggar

Innovation och teknologi från skog till industri

Cranabs produktsortiment tillverkas i Vindeln, mitt i norra Sveriges stora skogar. Lever man här lär man känna skogen och dess förhållanden. I varje ny produkt som utvecklas finns därför generationers erfarenhet av skogshantering inbyggd. Närheten till skogen gör det också till en enkel sak att fråga, lyssna och testa.

Cranab AB
.