CRD Protection och Revision Military vinner sjuårskontrakt med Försvarsmakten

Det amerikanska säkerhetsföretaget Revision Military har vunnit ett sjuårskontrakt till Försvarets materielverk i samarbete med sin svenska partner CRD Protection. Avtalet omfattar en rad olika typer av skyddsglasögon, goggles och tillbehör.

CRD Protection, som erbjuder säkerhetsrelaterade tjänster och produkter både i Sverige och andra länder, är sedan flera år tillbaka återförsäljare av Revision Militarys produkter, och har arbetat med Försvarsmakten och FMV, Försvarets materielverk, under en längre tid.

De aktuella skyddsglasögonen ingår i programmet MPES, Military Protective Eyewear Systems, som innehåller höga och specifika krav med unika designändringar för att uppfylla Försvarsmaktens behov.

– Det är ett omfattande och långt kontrakt där vi har varit djupt involverade i hela processen tillsammans med Revision Military för att säkerställa att svenska soldater får det bästa skyddet som finns på marknaden idag, säger Carl-Johan Ridderstad, grundare och produktchef på CRD Protection.

Varje produkt är skräddarsydd för att möta FMV:s krav, inklusive Försvarsmaktens nationella tre kronor-emblem.

– Försvarsmakten och FMV har ställt mycket höga krav och ligger verkligen i framkant när det gäller att skydda en av soldatens viktigaste förmågor – synen. Det är en ära att få leverera dessa produkter till våra svenska soldater under de kommande sju åren, säger Carl-Johan Ridderstad.

FAKTA: SKYDDSGLASÖGONEN TILL FÖRSVARSMAKTEN

FMV har valt tre olika plattformar för skyddsglasögon samt följande tillbehör:

• Sawfly®R3 Eyewear System: Nästa generations skyddsglasögon som har sitt ursprung från Sawfly-familjen med uppdaterade skalmar för ännu bättre passform och komfort för soldaten med och utan hjälm.
  • Bullet Ant Goggle System: Separata linser som erbjuder bästa möjliga skydd i kompakt design.
  • Wolfspider® Goggle System: Kompakt design och storlek för att minska vikten och öka komforten och passformen med övrig utrustning utan att kompromissa på skyddsnivån.
  • Prescription (Rx) Carrier: Universell glasögonbärare för SawflyR3, Bullet Ant och Wolfspider.
  • LazrBloc®: Ballistiska laserlinser som enkelt integreras med övriga skyddsglasögon och skyddar mot olika typer av laser.

FAKTA: REVISION MILITARY

Revision utvecklar och levererar specialbyggda skyddsglasögon för militär och taktisk användning över hela världen. Företaget har särskilt investerat i utveckling och leverans av avancerade laserskyddslösningar under det senaste decenniet för att skydda personal inom bland annat försvarsmakter, polismyndigheter och räddningstjänster. Glasögonverksamheten och varumärket förvärvades i september 2019 av ASGARD Partners & Co och Merit Capital, och företaget har sitt huvudkontor i Vermont, USA.

• Försvarsfrågor

• säkerhetsprodukter
    • upphandlingar

• Stockholm

CRD Protection är ett svenskt säkerhetsföretag med kontor i Umeå och Stockholm. Bolaget är en etablerad och uppskattad leverantör av innovativa och högkvalitativa produkter till Försvarsmakten, Polismyndigheten och den civila marknaden i Sverige och internationellt. Vår produktportfölj inkluderar lösningar för kontroll av folkmassor och områdesskydd som är konstruerade, tillverkade och patenterade av CRD Protection AB. Vi är också återförsäljare av produkter från några av de främsta bolagen inom sin kategori, som exempelvis GENASYS, Revision Military, PITAGONE, GALVION och BONOWI.

Företagets seniora säkerhetskonsulter har erfarenhet från bland annat Polismyndigheten, Försvarsmakten och försäkrings- och finansbranschen, vilket har bidragit till utvecklingen av CRD Protection som en helhetsleverantör av kvalificerade säkerhetslösningar, bland annat inom utredning, utbildning, personsäkerhet, bakgrundskontroller, krisberedskap, analys och säkerhetsledning.

Följ oss gärna på Linkedin och läs mer på crdprotection.com.

Carl-Johan Ridderstad

Presskontakt Produktchef och grundare 070-8 632 932