Deras teknik hjälper bolag att engagera medarbetare

Det nystartade Västeråsbolaget Prindit är en av tre nominerade till Årets Innovatör på 2016 års upplaga av Guldstänk. Bolaget har utvecklat en digital tjänst som stödjer medarbetare och organisationer att kunna fokusera på de viktigaste faktorerna som ökar engagemang och produktivitet.

Att förbättra produktiviteten och konkurrenskraften är centrala utmaningar för alla bolag och organisationer. Forskning visar på ett tydligt samband mellan engagerade medarbetare och ökad produktivitet. Samtidigt ser man att stress och sjukskrivningar ökar och många känner sig inte delaktiga i sin egen organisation.

Idag använder vi tekniken för att mäta många olika saker i vår vardag för att må bra, så som steg, sömn och kaloriintag. Men trenden att mäta har inte följt med oss in på arbetsplatsen.

Det vill bolaget Prindit förändra med hjälp av den senaste tekniken.

- Det blir allt viktigare för organisationer att öka produktiviteten genom att skapa engagemang och meningsfullhet hos medarbetare. Vår molntjänst möjliggör för ett helt nytt sätt att ta temperaturen på mjuka framgångsfaktorer så som engagemang, arbetsbelastning och måltydlighet på veckobasis, säger forskaren och entreprenören Stefan Cedergren.

Prindit är en avknoppning från forskningsinstitutet SICS Swedish ICT och tjänsten är utvecklad tillsammans med några av de största teknikbolagen i Sverige. Create Business Incubator antog företaget redan på projektstadiet för att tillföra affärsutvecklingsstöd och coachning och på så vis öka chanserna för tjänsten att nå ut på marknaden. I oktober 2015 grundades företaget Prindit och har redan användare i 10 länder.

- Vi jobbar ständigt nära våra kunder för att lyssna in hur vi kan förbättra tjänsten. Utvecklingsplanen för de kommande åren är satt och just nu ligger fokus på att skala upp och effektivisera försäljningen, säger Marie Björkman, affärscoach på Create som stöttar Prindit i sin utveckling.

Nu är Prindit ett av tre nominerade företag till Årets innovatör inför näringslivsgalan Guldstänk som går av stapeln i Västerås den 10 mars.

Johanna Tömmervik, marknadsansvarig
Prindit AB