Kreditupplysning online i 21 länder

Kredit- och affärsinformationsföretaget Creditsafe fortsätter att expandera. Nu ansluts Danmark till Creditsafes webbaserade informationsverktyg Creditnet.

– Detta innebär att vi kan erbjuda kreditupplysningar online på fler än 24 miljoner företag i 21 länder, säger Krister Jonsson, platschef på Creditsafe Sverige.

Med Danmarks en miljon företag täcker Creditsafe in drygt 90 procent av alla företag i Europa.

– Vi vill att det ska vara enkelt att göra en förfrågan. Man ska inte behöva vara ekonomichef för att kunna läsa och förstå en kreditupplysning. På bara några år har Creditsafe brutit ned monopolet med dyra och svårlästa kreditupplysningar på marknad efter marknad, säger Krister Jonsson.

Danmark är Sveriges fjärde viktigaste exportmarknad och danskarna köper särskilt verkstadsprodukter, fordon och telekomutrustning. Samtidigt är Sverige Danmarks näst största importmarknad.

– Handeln mellan Sverige och Danmark växer snabbare än ländernas handel med omvärlden. Därför är det extra viktigt att svenska mindre och medelstora företag kan få information om de danska företag som man gör affärer med.

I alla Creditsafes kreditupplysningar finns en basinformation, en kreditbedömning samt den ekonomiska information som finns tillgänglig för företaget i det aktuella landet. Informationen varierar från land till land, beroende på lagstiftning och tillgängliga databaser.

För närvarande ingår följande länder i Creditnet: Belgien, Danmark, Estland, Frankrike, Irland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Ryssland, Slovakien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ukraina.

För ytterligare information, kontakta:

Krister Jonsson, platschef, Creditsafe Sverige, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.