De betalar högst lön - i din kommun

De betalar högst lön - i din kommun

Vilket företag betalar bäst i din kommun? Idag presenterar Creditsafe årets lönestatistik med alla företag som betalar högst snittlön i varje kommun. Totalt kvalar 103 nya arbetsgivare in på listan.

Ladda ner hela lönelistan - kommun för kommun

Nästan 10 gånger mer betalt
. Det är skillnaden mellan toppen och botten i listan över de arbetsgivare i Sveriges kommuner som betalar sina anställda bäst. Högst genomsnittslön får du i Stockholm och lägst i Heby. Det visar ny lönestatistik per kommun som bekräftar att det även i år finns stora löneskillnader i landet.

På årets kommunranking finns 103 nya företag. Dessa arbetsgivare har nu intagit platsen som det bäst betalande företaget i kommunen och var inte med på förra årets lista.

I 10 kommuner finns det arbetsgivare
som ger sina anställda miljonlöner, det är lika många som på förra årets lista. Mölndal och Helsingborg har dock trillat ur denna kategori - medan nya kommuner är Linköping och Danderyd.

Högst upp i kommunrankingen ligger Stockholm och Wallenbergs investmentbolag EQT Partners, med en genomsnittlig årslön på 3,1 miljoner kronor. Det är drygt 10 gånger så mycket som den genomsnittliga årslönen på det företag som betalar bäst i Heby, Zetterbergs Industri Aktiebolag, där de anställda får en snittlön på 335 000 kronor.

Det bäst betalande företaget med i särklass flest antal anställda är gruvdriftskoncernen Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag i Luleå. De toppar kommunlistan med 3 352 anställda och en genomsnittlig årslön på 628 000 kronor. Näst största arbetsgivaren med 2 440 anställda är Aktiebolaget Sandvik Materials Technology i Sandviken med en snittlön på 538 000 kronor.

Ladda ner hela lönelistan - kommun för kommun (A-Ö)
Ladda ner hela lönelistan - kommunranking

Se även Sveriges bäst betalande företag topp 100

Kommuntoppen

Rank Kommun Företag

Snittlön

1. Stockholm EQT Partners AB
2. Solna
Huawei Technologies Sweden AB 2 013 000
3. Nacka Intrum AB
4. Göteborg
Getinge AB 1 622 000
5. Malmö Diaverum AB

Kommunbotten

Rank Kommun Företag

Snittlön

1. Heby Zetterbergs Industri Aktiebolag 335 000
2. Hällefors Loka Brunn Hotell & Spa AB 337 000
3. Kil Wenmec Aktiebolag 340 000
4. Krokom C. Hallströms Verkstäder Aktiebolag 340 000
5. Boxholm B T T Plåt Aktiebolag 344 000

Fakta om löneligan – så är listorna framtagna: Listorna grundar sig på aktiebolag med minst 50 anställda och baseras på lönekostnad/antal anställda från företagens egna bokslut som lämnats in till Bolagsverket. Alla snittlöner är inklusive skatt, exklusive sociala avgifter. Lön till VD och styrelse ingår ej. Kommuner som saknas har inga registrerade aktiebolag med minst 50 anställda.

Creditsafe är världens mest använda kreditupplysningsföretag. Vi levererar kvalitativ affärsinformation till stora som små företag, kommuner, myndigheter och organisationer. Med visionen att förändra sättet affärsinformation används på har Creditsafe idag 24 kontor i 14 länder och över 100 000 kunder.