Få bolag sänker aktiekapitalet

Den 1 april fick bolag med 100 000 eller mer i aktiekapital möjlighet att sänka sitt aktiekapital till lägst 50 000 kronor. Nu, sex månader senare, har bara 0,3 procent av bolagen valt att minska aktiekapitalet från 100 000 kronor till 50 000. Det visar en undersökning av affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe.

Totalt var det bara 908 bolag som tog chansen att minska aktiekapitalet under de första sex månaderna, sedan den nya lagen trädde i kraft.

Samtidigt halverades miniminivån för aktiekapitalet i nya privata bolag från 100 000 kronor till 50 000.

Här visar Creditsafes undersökningen att hela 90 procent av alla nystartade aktiebolag valde att börja med ett aktiekapital på 50 000 kronor. Nästan alla dessa var lagerbolag.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.

Krister Jonsson

Operations Director +46 (0)706-28 08 99