Historiskt många företag i konkurs - över 900 bolag i graven under november!

Historiskt många företag i konkurs - över 900 bolag i graven under november!

November rundar av som ännu en rekordmånad för antalet konkurser i landet. Totalt gick 904 aktiebolag i konkurs, en ökning med 14 procent. Detta är högsta siffran sedan Creditsafe började sina mätningar 1999, och första gången konkurserna överstiger 900 under en enskild månad.

Ladda ner alla konkurser i excel

Summerat januari till november har konkurserna ökat med 30 procent. Hittills i år har 7 318 aktiebolag gått i konkurs, jämfört med 5 615 under samma period förra året. Detta är sextonde månaden i rad med uppgång. Av alla novemberkonkurser är 4 av 10 unga företag som startades under eller efter pandemin.

- Månadens toppnotering är en tråkig, men förväntad konkursutveckling. Speciellt utifrån de sämre ekonomiska tiderna och det faktum att det finns fler aktiebolag idag än tidigare. Inflation, ökade räntekostnader och återhållsamma hushåll innebär stora utmaningar för många företagare, speciellt nystartade. Det är en utmanande tid för näringslivet där förmågan och möjligheten att ställa om och anpassa sin verksamhet blir avgörande, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Skatteanstånden från pandemin - tung börda för företagen
Under november hade 15% av alla bolagen i konkurs fått ekonomiskt stöd under pandemin (och framåt) genom anstånd med moms, arbetsgivaravgifter och skatt. Dessa företag hade sammanlagt nästan 1,9 miljarder i obetalda skatter.

Inga branscher är skonade
E-handel och byggbranschen sticker ut med störst ökningar under november. Byggsektorn noterade en ökning på 33 procent, medan e-handeln en kraftig uppgång på hela 70 procent. Sett till helåret är det sportaffärer och sporthallar, byggbranschen, städföretag, konsultbyråer och detaljhandel som haft det tuffast. Det finns ingen bransch i vår statistik som klarar sig undan konkursökning.

Flygbolag och bemanning
Största konkursen denna månad blev flygbolaget Nova Airlines AB, också känt som Novair, med 874 miljoner i omsättning. De avvecklades redan tidigare i år efter att researrangören Apollo sagt upp avtalen. Näst största arbetsgivaren efter Novair, blev personaluthyrningsbolaget Work for you i Sverige AB med sina 138 anställda.

Nystartade företag har minskat 10 av 11 månader
Antalet nyregistrerade företag är tillbaka på nivåer som innan pandemin. Senaste månaden registrerades 4 759 nya aktiebolag, vilket är 11 procent färre än samma period förra året. Totalt i Sverige finns idag 760 000 verksamma aktiebolag, vilket kan jämföras med för 10 år sedan då motsvarande siffra var ca 430 000.

Vill ni veta vilka av era kunder som har utestående skatteanstånd och deras belopp, kontakta din Account Manager på Creditsafe eller sales@creditsafe.se.

Konkurser per bransch

Bransch
Ökning %
(endast nov)
Sportaffärer och Sporthallar
80 153 91% (-65%)
Byggbranschen 978 1328 36% (33%)
Städföretag
80 108 35% (-7%)

Konsultbyråer

368 488 33% (19%)
Detaljhandel
681 882 30% (9%)
Bilhandlare 93 118 27% (-38%)
Hotell & Restaurang
533 656 23% (-16%)
Livsmedelsbutiker 100 122 22% (20%)
Fastighetsbolag 147 186 20% (-7%)

Industri

19% (17%)
Åkerier
18% (-35%)
Partihandel 346 408 18% (-11%)
Bilverkstäder 193 228 18% (4%)
E-handel 167 195

17% (70%)

Konkurser under november

Konkurser hittills i år (januari-november)

Konkurser per månad och år

Topplista: 10 största konkurserna

Totalt 792 904 5 615 7 318 30%

Antalet nystartade företag

Om statistiken

Creditsafes konkursstatistik omfattar svenska aktiebolag och uppdateras alltid samma dag som publicering. Konkursstatistiken mäts från den första till sista dagen varje månad. Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag summeras statistiken på morgonen den första arbetsdagen. Detta innebär att även sent registrerade konkurser kommer med i aktuell månadsstatistik.

Creditsafe är världens mest använda kreditupplysningsföretag. Vi levererar kvalitativ kredit- och affärsinformation och erbjuder kreditupplysningar i 200 länder. Vi hjälper er med säkrare affärsbeslut och minskade kreditförluster.