Konkurserna planar ut i oktober – liten nedgång

Under oktober månad minskade konkurserna med två procent jämfört med motsvarande period 2009, rapporterar affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe. Totalt minskade antalet aktiebolagskonkurser från 515 till 507. Den kraftiga nedgången av antalet konkurser som vi sett under årets åtta första månader håller nu på att plana ut.

Enligt Creditsafe är siffrorna inte oroväckande. Den svenska ekonomin kommer att fortsätta utvecklas positivt.

– Allt tyder på att konkurserna nu stabiliseras på en ganska normal nivå. Genomsnittligt antal konkurser för oktober månad under de senaste tio åren är 520, vilket är något fler än i oktober i år, säger Krister Jonsson, platschef på Creditsafe Sverige.

Statistiken visar också att september och oktober alltid har fler konkurser. Det beror på att många bokslut kommer in under dessa månader.

Under årets tio första månader har konkurserna minskat med totalt 12 procent. Totalt under 2010 har 4 661 aktiebolag gått i konkurs. Det ska jämföras med 5 326 för motsvarande period 2009.

Aktiebolagen som gick i konkurs hade i genomsnitt 4 anställda och en omsättning på 4,5 Mkr. Motsvarande siffror för april månad var 5 anställda och 6,8 Mkr.

Sett till omsättningen är Nike Hydraulics AB i Eskilstuna den största konkursen under september månad. Företaget har, enligt det senaste bokslutet, en omsättning på ca 82 miljoner kronor och 69 anställda. Företaget har varit verksamt inom området hydrauliska lösningar.

Den näst största konkursen svarade ComTech Solutions i Malmö för. ComTech erbjuder lösningar inom el, datakommunikation och säkerhet.

Konkursstatistiken för oktober 2010 kan laddas ner som pdf.

För ytterligare information, kontakta:

Krister Jonsson, platschef Creditsafe Sverige, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.