Snabbare minskning av konkurserna

Konkurserna fortsätter sin dramatiska minskning, rapporterar affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe. Under augusti månad minskade konkurserna med 20 procent, jämfört med motsvarande period 2009.

I rena tal minskade konkurserna från 368 i juli till 293 i augusti. Det är en betydligt större minskning än under sommaren.

– Vi är nu tillbaks på de stora minskningar som gällde före sommaren. Det tyder på att den svenska ekonomin mår allt bättre. Det finns fog för en försiktig optimism inför framtiden. Men det finns fortfarande orosmoln, främst i forma av hur den utländska konjunkturen kommer att utvecklas, säger Krister Jonsson, platschef på Creditsafe Sverige.

Under årets åtta första månader har konkurserna minskat med totalt 20 procent. Totalt under 2010 har 3 664 aktiebolag gått i konkurs. Det ska jämföras med 4 505 för motsvarande period 2009. Det rör det sig om en minskning med 20 procent.

Aktiebolagen som gick i konkurs hade i genomsnitt 4 anställda och en omsättning på 6500 Tkr. Motsvarande siffror för april månad var 4 anställda och 4700 Tkr.

Sett till omsättningen är Bristol Invest Aktiebolag i Lund den största konkursen under augusti månad. Företaget har, enligt det senaste bokslutet, en omsättning på ca 185 miljoner kronor och 2 anställda. Företaget bedriver handel med värdepapper och fastigheter samt export och import av gödselprodukter.

Sydsverige svarade också för den näst största konkursen, nämligen ww3G Mobile Telecom i Lund som senast hade en omsättning på 180 miljoner kronor.

Gällivare drabbades av att de två anställningsmässigt största konkurserna under augusti månad, Gargomining Gällivare AB med 42 anställda och La Mining Aktiebolag med 48 anställda gick i konkurs under augusti.

Tabeller finns att ladda i pdf-versionen

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.