Konkursvågen fortsätter med full styrka - högsta oktobermånaden sedan 1999

Konkursvågen fortsätter med full styrka - högsta oktobermånaden sedan 1999

Oktober blev en ny rekordmånad sett till antalet konkurser. Det är femtonde månaden med uppgång och det finns väldigt få ljusglimtar. För första gången ökar konkurserna i hela landet - inget län är förskonat. Flera stora bolag går i konkurs och största konkursen senaste månaden blev ett filmproduktionsbolag.

Ladda ner alla konkurser

Under oktober gick 795 aktiebolag i konkurs, det är en ökning med 18 procent jämfört med förra året – och en ökning med 77 procent jämfört med året innan. Det är den överlägset högsta konkurssiffran för en oktobermånad sedan Creditsafe började med sina mätningar 1999.

- Konkurserna fortsätter att öka i snabb takt och vi ser nästan inga ljusglimtar varken för någon bransch eller region. Vi har inte varit i närheten av så här höga nivåer tidigare för en oktobermånad, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Summerat januari till oktober har konkurserna ökat med 33 procent. Totalt har nu 6 414 aktiebolag försatts i konkurs, jämfört med 4 823 samma period förra året.

Flera bidragande faktorer
    - Lågkonjunktur och sämre ekonomiska tider är självklart bidragande orsaker till de höga konkurssiffrorna. Höjda räntor och kostnader leder till minskade marginaler och sämre kassaflöde, lägg därtill kraftigt urholkad köpkraft hos konsumenter och ökad konkurrens om kunderna. Men det är också viktigt att komma ihåg att vi har betydligt fler företag än för bara för några år sedan och detta bidrar också till ökningen som vi ser idag. Under pandemin startades 60 000 nya aktiebolag per år. Många av dessa befinner sig just nu i sin mest kritiska överlevnadsperiod då risken för konkurs är som högst för nystartade runt tre år. Nu möter dessa dessutom en storm av makroekonomiska utmaningar, säger Henrik.

Ingen bransch klarar sig undan konkursvågen
    Hittills i år har konkurserna inom bygg ökat med 35 procent, detaljhandeln med 32 procent samt hotell- och restaurang med 31 procent. Mindre branscher som också har det anmärkningsvärt tufft är sporthallar med 143 procent, städföretag med 44 procent samt både bilhandlare och konsultbyråer med 40 procents uppgång. Sett till endast oktober sticker e-handeln ut med 92 procents ökning - från 13 till 25 konkurser - och klädmärket Chiquelle som i särklass största konkursen.

E-handeln är även den bransch som ser ut att ha klarat sig bäst hittills i år med endast 10 procents ökning. Dock började deras kris tidigare under 2022 så där slår den procentuella uppgången inte igenom med samma kraft.

Storstäderna drabbas hårt
      Den negativa utvecklingen drabbar för första gången samtliga 21 län. Kalmar och Västernorrland har klarat sig bäst och ligger på snarlik nivå som förra året. Störst utmaningar har Blekinge (67%) och Västerbotten (51%). Storstadsregionerna där majoriteten av företagen finns uppvisar dystra siffror för 2023. Västra Götaland ökar med 43 procent, Stockholm med 36 procent och Skåne med 28 procent. Skåne har dock en positiv trend under oktober månad.

Åtta bolag med över 100 miljoner i omsättning
      Största konkursen under oktober blev filmproduktionsbolaget Goodbye Kansas Studios AB. Hollywood-strejken slog hårt mot bolaget och koncernen har försatt totalt fem bolag i konkurs i Sverige, det största med 238 miljoner i omsättning.

På andra plats kommer ännu ett stort bolag inom gruvindustrin i Gällivare, Euro J. Ore AB, med en omsättning på 219 miljoner. Det är det fjärde konkursade bolaget med samma företagsfamilj som misstänkts vara inblandade i en konkurshärva med kopplingar till LKAB’s och Bolidens gruvor.

Många nya företag i oktober
      För första gången i år ökar antalet nystartade aktiebolag. Senaste månaden registrerades 4 410 nya aktiebolag, vilket är 11 procent fler än samma period förra året. Totalt i Sverige finns idag 757 000 verksamma aktiebolag.

Konkurser per bransch

Bransch
      Ökning %
      (endast okt)
      Byggbranschen 846 1145 35% (35%)
      Detaljhandel 585 773 32% (2%)
      Hotell & Restaurang
      444 581 31% (8%)

Konsultbyråer

304 368 40% (40%)
      Partihandel
      301 368 22% (-21%)
      Industri 205 245 20% (25%)
      Bilverkstäder 168 199 21% (-4%)
      Fastighetsbolag 128 161 26% (7%)
      E-handel 147 161 10% (92%)
      Åkerier
      123 157 28% (47%)
      Sportaffärer och sporthallar
      60 146 143% (-64%)
      Bilhandlare 77 108 40% (129%)
      Livsmedelsbutiker 85 104 22% (0%)
      Städföretag 66 95

44% (20%)

Konkurser under oktober

Konkurser hittills i år (januari-oktober)

Konkurser per månad och år

Topplista: 10 största konkurserna

Totalt 671 795 4 823 6 414 33%

Antalet nystartade företag

Om statistiken

Creditsafes konkursstatistik omfattar svenska aktiebolag och uppdateras alltid samma dag som publicering. Konkursstatistiken mäts från den första till sista dagen varje månad. Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag summeras statistiken på morgonen den första arbetsdagen. Detta innebär att även sent registrerade konkurser kommer med i aktuell månadsstatistik.

Creditsafe är världens mest använda kreditupplysningsföretag. Vi levererar kvalitativ kredit- och affärsinformation och erbjuder kreditupplysningar i 200 länder. Vi hjälper er med säkrare affärsbeslut och minskade kreditförluster.