Kvinnliga styrelseledamöter blir allt färre

Kvinnliga styrelseledamöter blir allt färre

Antalet kvinnliga styrelseledamöter minskar i Sverige. Det visar färsk statistik från kredit- och affärsinformationsföretaget Creditsafe. ”Statistiken är oroande ur ett jämställdhetsperspektiv, särskilt en dag som denna”, säger Krister Jonsson, platschef för Creditsafe i Sverige AB, med anledning av att det den 8 mars är den internationella kvinnodagen.

Procentuellt har andelen kvinnliga styrelseledamöter i svenska bolag gått ner från 19 till 15 procent jämfört med 2010.

”Det är ett stort tapp som vi inte kan se någon förklaring till i vår statistik. Det känns även motsägelsefullt med tanke på den debatt som varit i samhället kring kvinnliga styrelseledamöter i börsbolag”, säger Krister Jonsson.

I statistiken finns inget län som går mot strömmen, utan det är tillbakagång för samtliga län utom Gotland som ligger kvar på samma nivå som i fjol. Största procentuella nedgången av andelen kvinnliga styrelseledamöter finns i Stockholms, Skånes och Värmlands län som alla tappar fem procentenheter.

”På Gotland finns en gammal tradition av kvinnligt företagande och kvinnligt ledarskap. En av landets första och mer kända affärskvinnor var gotländskan Anna Margaretha Donner som levde på 1700-talet. I dag hedras hon bland annat genom ett kvinnligt nätverk inom företagande”, berättar Krister Jonsson.

Fortsatt lägst andel kvinnliga styrelseledamöter finns i Jönköpings län. I år är andelen ännu lägre än i fjol – 12 procent jämfört med 14 procent i fjol, enligt Creditsafes statistik.

Andra noteringar i årets statistik från Creditsafe avseende könsfördelningen bland landets styrelseledamöter är att andelen kvinnliga ledamöter minskar markant både bland stora och medelstora företag. Bland stora företag från 33 procent till 18, medan nedgången bland medelstora företag går från 25 procent till 14 procent. Även bland små och mikroföretag minskar andelen kvinnliga styrelseledamöter.

Sett ur ett branschperspektiv är nedgången i stort sett generell.

”Men det finns två branscher som går mot strömmen – antalet kvinnliga styrelseledamöter inom vård- och omsorgsföretag samt serviceföretag har blivit fler”, säger Krister Jonsson.

OBS: För branschvis statistik och statistik län för län – se bifogad PDF

För ytterligare information, kontakta:

Krister Jonsson, platschef Creditsafe Sverige, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.