Löneligan: De betalar högst lön i din kommun - hela listan

Löneligan: De betalar högst lön i din kommun - hela listan

Idag presenterar kreditupplysningsföretaget Creditsafe årets lönestatistik med företagen som betalar högst snittlön i varje kommun. Totalt kvalar 110 nya arbetsgivare in. Nästan alla företag på listan har majoriteten män anställda.

Ladda ner lönetopplistan - kommun för kommun

I hela 13 kommuner ger det högst betalande företaget sina anställda över en miljon kronor i snittlön per år. Det är fyra fler kommuner jämfört mot förra årets lista. Solna, Stockholm, Malmö, Göteborg, Nacka, Gävle, Linköping, Helsingborg, Lund, Södertälje, Skövde, Sollentuna och Jönköping har företag med miljonlöner.

På årets lista dominerar företag med majoriteten män anställda stort. Nästan 90 procent av alla kommuner har flest manliga anställda hos det bästa betalande bolaget. Endast i 24 av 268 kommuner är kvinnorna i majoritet.

- Det är en tydlig mansdominans bland företagen på årets kommunlista. Jämfört med tidigare år är det till och med en historiskt låg andel som har flest kvinnor i bolagen, utvecklingen går tyvärr åt fel håll, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

På årets kommunranking finns 110 nya företag. Dessa arbetsgivare har nu intagit platsen som det bäst betalande företaget i kommunen, och var inte med på förra årets lista.

Det bäst betalande företaget med flest antal anställda är Stora Enso AB i Falun med 1 352 anställda, följt av Seco Tools Aktiebolag i Fagersta med 1 250 anställda och Forsmarks Kraftgrupp Aktiebolag i Östahammar med 1 147 anställda.

Generellt sett ökar lönerna på kommunlistan, precis som på topp 100-listan. Totalt finns 89 kommuner där den högsta genomsnittslönen är över 600 000 kronor per år. I 9 av kommunerna finns den bäst betalande arbetsgivare under 400 000 kronor.

Högst upp i kommunrankingen finns Solna och telekomjätten Huawei, som intagit första platsen som Sveriges bäst betalande företag. Här får 194 anställda en genomsnittlig årslön på 2,3 miljoner. Det är nästan 7 gånger så mycket som den genomsnittliga årslönen på företaget som betalar bäst i Hällefors - Loka Brunn Hotell & Spa AB. Där har de anställda en snittlön på 341 000 kronor per år.

Ladda ner hela lönelistan - kommun för kommun (A-Ö)
Ladda ner hela lönelistan - kommun för kommun (rank)

För att ta del av underlag via excel, maila till sandra.andersson@creditsafe.se

Kommuner som saknas har inga registrerade aktiebolag med minst 50 anställda.

Se även: Sveriges bäst betalande företag topp 100

Fakta om löneligan – så är listorna framtagna:

Listorna grundar sig på aktiebolag med minst 50 anställda och baseras på lönekostnad/antal anställda från företagens egna bokslut som lämnats in till Bolagsverket. Alla snittlöner är inklusive skatt, exklusive sociala avgifter. Lön till VD och styrelse ingår ej.

Creditsafe är världens mest använda kreditupplysningsföretag. Vi levererar kvalitativ kredit- och affärsinformation och erbjuder kreditupplysningar i 200 länder. Vi hjälper er med säkrare affärsbeslut och minskade kreditförluster.