Nytt stort konkursrekord - 1047 konkurser! Kris för restaurangbranschen

Nytt stort konkursrekord - 1047 konkurser! Kris för restaurangbranschen

Januari markerar ännu en rekordmånad när det kommer till antalet konkurser. Totalt gick 1 047 aktiebolag i konkurs - en kraftig ökning med 61 procent jämfört med förra året och i särklass högsta månadssiffran sedan 90-talet. Inom restaurang fördubblades konkurserna under januari och i Stockholm landade ökning på 121 procent. Dessutom drabbas historiskt många anställda.

Ladda ner alla konkurser i excel

Under januari gick 1 047 aktiebolag i konkurs, vilket går att jämföra med 651 samma period förra året och 402 året innan. Detta var ytterligare en månad med högsta antalet konkurser sedan Creditsafes mätningar började 1999.

- Utvecklingen är tyvärr i linje med vår prognos, och det är otroligt dystra siffror. Året inleds med ett nytt konkursrekord och högsta siffran någonsin i våra mätningar. Dessutom vet vi att många företag går på knäna och vi får dagliga rapporter om varsel där man tvingas säga upp personal, så det är utan tvekan väldigt tufft för många, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Konkurserna drabbar allt fler anställda
Antalet personer som drabbas av konkurser ökade kraftigt under januari. Totalt hade 3 249 personer en arbetsgivare som gick i konkurs denna månaden, en ökning med 56 procent och långt över genomsnittet senaste åren på runt 1 400 anställda per månad.

Fördubbling inom restaurang
Hotell- och restaurangbranschen hade en riktigt utmanande januarimånad med en fördubbling i antalet konkurser - från 45 till 97 konkurser och en ökning med 116 procent. Även e-handeln (93%), partihandel (77%), konsultbyråer (75%), livsmedelsbutiker (73%) och byggindustri (65%) och hade samtliga stora uppgångar denna månad.

- Januari blev en mörk månad för restaurangbranschen. Det är en tuff bransch med väldigt små marginaler. Höjda priser på råvaror samt inflation och räntor som gör att kunderna håller i pengarna innebär enormt stora påfrestningar, dessutom för en bransch som kämpat ekonomiskt under en längre tid, fortsätter Henrik Jacobsson.

Byggentreprenör och butikskedja största konkurs
Största konkursen i januari blev den relativt unga byggentreprenören TG11 Entreprenad AB i Stockholm, med en omsättning på 202 miljoner. Därefter butikskedjan Teknikmagasinet som under lång tid brottats med ekonomiska svårigheter. De hade totalt 35 butiker, 191 miljoner i omsättning och 147 anställda. Norska ägarbolaget såg dock ingen möjlighet att driva kedjan vidare.

Uppskjutna skatteskulder på totalt 272 miljoner
Av samtliga konkursade aktiebolag denna månad hade 14 procent en kvarvarande skuld från att ha blivit beviljade skatteanstånd, det vill säga tagit emot stöd och skjutit upp skatteinbetalningar under pandemin och framåt. Den sammanlagda skatteskulden i de konkursade bolagen var på totalt 272 miljoner. De två största konkurserna hade båda stora utestående miljonskulder från skatteanstånd - 13 miljoner för TG11 Entreprenad AB och 51 miljoner för Teknikmagasinet.

Stockholm hårt drabbat - 121 procents ökning
Antalet konkurser dubblerades i Stockholm under januari - från 208 till 459, vilket är en ökning på hela 121 procent. Även Västmanland uppvisade en stor ökning med 136 procent, Gävleborg med 107 procent och Uppsala med 144 procent.

Fler nystartade företag
Antalet nystartade aktiebolag landade på 4 294 under januari. Det är 10 procent fler än samma period förra året och i linje med innan pandemin.

Konkurser per bransch

8 -20%
Åkerier 10 19 24 26%

Konkurser under januari mellan 1999-2024

Konkurser per månad och år

Största konkurserna

Företag Omsättning tkr Anställda Postort
TG11 Entreprenad AB 202 898 1 STOCKHOLM
Teknikmagasinet SWE AB 191 012 147 STOCKHOLM
3 Aspuddens Distribution & Tryck Aktiebolag 172 426 9 ÄLTA
4 Valento AB 140 320 8 SOLNA
5 E Edvardsson Byggresurs AB
136 294 158 VÄSTRA FRÖLUNDA

Mcare Sweden AB 135 520 22 MALMÖ
7 P-O Fridén AB 127 511 0 VÅMHUS
8 AP Omvårdnadsgruppen AB
96 715 202 LINKÖPING

Scandinavia Meat AB

TÄBY

WPSE Sports AB 71 380 40 KARLSTAD

Ladda ner alla konkurser per månad

Antalet konkurser per län

Totalt 651 1047 - - 61%

Antal nystartade aktiebolag 2020-2024

Om statistiken

Creditsafes konkursstatistik omfattar svenska aktiebolag och uppdateras alltid samma dag som publicering. Konkursstatistiken mäts från den första till sista dagen varje månad. Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag summeras statistiken på morgonen den första arbetsdagen. Detta innebär att även sent registrerade konkurser kommer med i aktuell månadsstatistik.

Creditsafe är världens mest använda kreditupplysningsföretag. Vi levererar kvalitativ kredit- och affärsinformation och erbjuder kreditupplysningar i 200 länder. Vi hjälper er med säkrare affärsbeslut och minskade kreditförluster.