Kraftig nedgång av konkurser - lägsta siffran i februari på tio år

Kraftig nedgång av konkurser - lägsta siffran i februari på tio år

Under februari registrerades 404 konkurser. Det är en minskning med 11 procent jämfört med samma månad förra året, då motsvarande siffra var 455 konkurser. Sett över en tioårsperiod så har antalet företag i konkurs aldrig varit såhär få under februari.

Lägst antalet konkurser på tio år. Det är facit när kreditupplysningsföretaget Creditsafe summerar konkursstatistiken för februari. Senast vi hade såhär få konkurser under februari var 2008. Detta är fjärde månaden i rad med sjunkande antal konkurser. Hittills i år har 824 aktiebolag registrerats i konkurs, vilket kan jämföras med 900 förra året.

- Svenska företag går bra både på nationell och regional nivå. Vi fortsätter att se en stark utveckling i alla storstadsregionerna där Västra Götaland uppvisar en minskning med hela 37 procent denna månad, säger Krister Jonsson, VD på Creditsafe.

Företagen som gick i konkurs i februari var främst små- och medelstora aktiebolag. Den genomsnittliga omsättningen på samtliga konkursade bolag var 3,3 miljoner, även det 27 procent lägre än samma månad i fjol. Den största konkursen var läkemedelsbolaget Omnia Läkemedel Aktiebolag i Helsingborg. De hade enligt det senaste bokslutet en omsättning på 74 miljoner och sex anställda. Näst störst var Kulthammar Aktiebolag I Kungsbacka med 53 miljoner i omsättning och 40 anställda. Det tidigare äldreboendet Kulthammar drevs som asylboende från hösten 2013 fram till förra året. Största arbetsgivaren som försattes i konkurs var Foto Norden AB i Göteborg.

Konkurserna fortsätter att minska i alla tre storstadsregioner. Västra Götaland minskar med 37 procent i februari (20 procent på årsbasis), följt av Stockholm med 11 procent (9 procent på årsbasis) och Skåne med 2 procent (3 procent på årsbasis). Endast 7 av Sveriges 21 län uppvisar en ökning av antalet konkurser hittills i år.

Totalt drabbades 1085 anställda när deras arbetsgivare gick i konkurs denna månad. En minskning med sex procent jämfört med motsvarande månad i fjol.

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

Februari

10.
Härnö Bensin AB
HÄRNÖSAND

Konkursstatistik per den 1 mars 2018, se bilaga som omfattar:

• Antal aktiebolagskonkurser under 2016, 2017 och 2018 uppdelat per månad
  • 10 största konkurserna under månaden
  • Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

För mer information:

Sandra Andersson, Marketing Manager
Telefon 070-030 36 37 eller e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Krister Jonsson, CEO
Telefon 070-628 08 99 eller e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Creditsafe är ett av Sveriges ledande kreditupplysningsföretag. Vi bedömer kreditvärdighet hos både företag och privatpersoner och erbjuder en mängd smarta tjänster för kreditkontroll. Varje sekund hämtas 12 kreditupplysningar från våra databaser, vilket gör Creditsafe till världens mest använda leverantör av kredit- och affärsinformation. Creditsafe har 90,000 kunder och arbetar från 18 internationella kontor i 12 länder.