Svenska bolagsstyrelser inte jämställda - trots större andel kvinnor

Svenska bolagsstyrelser inte jämställda - trots större andel kvinnor

Andelen kvinnor i svenska aktiebolagsstyrelser ökar. Nu är var femte styrelsemedlem kvinna. Det visar ny statistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe som tagits fram inför internationella kvinnodagen. Andelen kvinnor är idag 20 procent vilket är en tydlig ökning från föregående år då motsvarande andel uppgick till 15 procent.

– Det har skett en positiv förändring från föregående år. Samtidigt bekräftar vår statistik att det är långt kvar till en jämn fördelning mellan kvinnor och män i styrelserna i svenska aktiebolag, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

I Sveriges alla aktiebolag finns totalt drygt 782 000 styrelseposter. Av dessa sitter det kvinnor på cirka 157 000 stycken.

- Jämfört med förra året är det en ordentlig ökning men det räcker att gå tillbaka tre år för att hamna på ungefär samma nivåer som 2013. Det är med andra ord för tidigt för att tala om något tydligt trendbrott, enligt Krister Jonsson.

De geografiska variationerna över landet är stora. Hela åtta procentenheter skiljer mellan botten och toppen. Sämst utifrån jämställdhetsperspektivet är Jönköpings län där andelen kvinnor nu uppgår till 15 procent, vilket dock är ökning från föregående år då andelen var tolv procent. Till bottentrion hör
också Kalmar och Kronobergs län. Statistiken visar således att småländskt företagande till större del än i övriga riket styrs av män.

Stockholm är det län med högsta andel kvinnlig styrelserepresentation,
23 procent. Skåne och Gotland intar andra respektive tredje plats i toppen.

Statistiken från Creditsafe visar också att andelen kvinnor sjunker om man enbart ser till vd-posten – endast 16 procent av de verkställande direktörerna
är kvinnor.

De branscher som har störst andel kvinnor i sina styrelser är ”andra serviceföretag” samt vård och omsorg med 42 respektive 38 procent kvinnor. Sämst är byggindustrin där det är över 90 procent män i styrelserna. Näst sämst är transport- och magasineringsföretag där andelen män uppgår till 87 procent.

För statistik över kvinnor i svenska aktiebolagsstyrelser
per den 6 mars 2013, se bifogade fil som omfattar:

• Andelen kvinnor och män i svenska aktiebolagsstyrelser åren 2010-2013
  • De fem län med lägst respektive högst andel kvinnor i svenska aktiebolagsstyrelser 2013
  • De fem branscher med lägst respektive högst andel kvinnor i svenska aktiebolagsstyrelser 2013

För mer information, kontakta:

Telefon 031-725 50 33 eller via e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Telefon 031-725 50 47 eller via e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Creditsafe är en av Sveriges ledande leverantörer av affärs- och kreditinformation. Vi förser dagligen en mängd företag med värdefull information genom hela affärsprocessen, samtidigt som vi hjälper företag att göra lönsammare affärer. Creditsafe Sverige är en del av Creditsafe Group - Europas mest använda leverantör av kreditupplysning online.