Svenskarna är dåliga på att betala underhåll till sina barn - underhållsstöd den vanligaste anmärkningen!

Underhållsstöd är den i särklass vanligaste betalningsanmärkningen. Totalt finns 416 627 anmärkningar i Sverige som gäller obetalt underhåll till barn - detta till ett samlat värde av hela 424 miljoner kronor. Även obetalda TV-avgifter och felparkeringsavgifter är skulder som ligger i topp när Creditsafe nu listar posterna där svenskarna drar på sig flest betalningsanmärkningar.

Svenskarnas obetalda skulder till den offentliga sektorn, så kallade allmänna mål, har under det senaste året uppgått till totalt 12,2 miljarder kronor. Högst upp på listan finns underhållsstöd som den vanligaste betalningsanmärkningen och den skuld som i särklass står för flest anmärkningar.

- Det är beklagligt att just underhållsstöd ligger i topp när man vet att det handlar om föräldrar som inte betalar underhåll för sina barn. 424 miljoner är en hisnande siffra, pengar som säkerligen saknas för den förälder som har hand om barnet. Uteblivna TV-avgifter som hamnar på plats två utgör bara hälften så mycket, 233 miljoner kronor. Men statistiken visar också att vi blivit bättre på att betala våra studieskulder där antalet betalningsanmärkningar sjunkit med 16 procent, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Obetalda felparkeringsavgifter är den betalningsanmärkning på topplistan som ökat mest (38%). Även förseningsavgifter enligt Aktiebolagslagen har ökat stort (+14%). Positivt är dock att anmärkningar till följd av obetald trängselskatt minskat både till antal (-5%) och värde (-4%).

Den skuld till det offentliga som står för det högsta värdet är inte helt oväntat skatteskulder. Totalt finns 168 422 betalningsanmärkningar i Sverige som gäller obetalda skatter, vilket även utgör ett samlat värde på 10,1 miljarder kronor. Statistiken omfattar båda privatpersoner och företag.

Sett till samtliga allmänna mål under det senaste året så har antalet minskat med 2 procent jämfört med året innan, från 1 402 935 till 1 428 147 anmärkningar. Även värdet på alla obetalda skulder till den offentliga sektorn har minskat med 12 procent, från 13,8 miljarder till 12,2 miljarder.

Topplista – Skulderna som ger flest betalningsanmärkningar

8. Förseningsavgift enl. ABL 11 715 14% 73 miljoner
9. Infrastrukturavgift 10 888 - 8 miljoner -
10. Diverse statliga fordringar 313 -14% 10 miljoner -16%

Statistiken omfattar registrerade anmärkningar (a-mål) de senaste 12 månaderna.

Fakta om Allmänna mål
Allmänna mål är en betalningsanmärkning från stat, kommun, landsting och myndigheter (dvs. den offentliga sektorn). Ett allmänt mål uppkommer efter att ett företag eller en privatperson inte betalat sin skuld i tid och ärendet gått vidare till Kronofogden. Exempel på allmänna mål är skatter, böter, offentliga avgifter och studiemedel.

För mer information:

Creditsafe är ett rikstäckande kreditupplysningsföretag som bedömer kreditvärdighet hos företag och privatpersoner och erbjuder en mängd tjänster för kreditkontroll. Creditsafe har sedan starten 1997 levererat kvalitativ kredit- och affärsinformation till stora som små företag, kommuner, myndigheter och organisationer. Varje sekund hämtas 12 kreditupplysningar från någon av koncernens databaser, vilket gör Creditsafe till världens mest använda leverantör av kredit- och affärsinformation.