Soft Serve Lamp - Hållbar bordslampa i 3D-print

En elegant bordslampa tillverkad av majsstärkelse och återvunnen plast. Det blev resultatet när Jacqueline Kessidis och Lucas Lind valde att bejaka sitt intresse för inredning och design, utan att göra avkall på vare sig kvalitet eller hållbarhet. Dessutom utskriven på en 3D-printer i vardagsrummet.

Efter att ha köpt, renoverat och sålt tre lägenheter hade intresset för inredning och design vuxit sig starkt hos paret Jacqueline Kessidis och Lucas Lind på Södermalm i Stockholm.
Med en bakgrund som mångsysslare inom IT och marknadsföring fanns dessutom kunskapen att omsätta vilda idéer till kreativt skapande. När de därför beslutade sig för att det var tid att göra något tillsammans och börja arbeta på egna villkor, föll valet på att hitta en produkt avsedd som användbar rekvisita i det genomtänkta hemmet.
– Vi tog fasta på att belysning utgör en viktig del av inredningen och på att hitta ett hållbart material avsett för 3D-printing berättar Jacqueline Kessidis som utgör ena halvan av Crème Atelier.
Resultatet blev en bordslampa i form inspirerad av en mjukglass, utskriven på en 3D-printer i vardagsrummet. Materialet som används är en blandning av majsstärkelse och återvunna matförpackningar i plast.
– Ingen ny plast kommer till användning, försäkrar Lucas Lind. Dessutom blir det inget spill med en 3D-utskrift av lampfot och hatt.
Varje lampa tillverkas mot beställning och finns i tre färger, vanilla bean, matcha och wild strawberry. Elkomponenter köps in från en underleverantör och monteras i lampfoten.
Och reaktionerna från de kunder som hittills hittat fram till Crème Atelier på nätet har varit positiva.
– Nu återstår att utveckla konceptet och skala upp produktionen, säger Lucas Lind. Vi ser framför oss en hel kollektion inredningsprodukter i 3D-print.

Se även creme-atelier.com.