Croisette rådgivare när SLP premiärköper i Göteborg

Croisette rådgivare när SLP premiärköper i Göteborg

Croisette har varit Sjösons rådgivare vid försäljningen av en logistikfastighet i Göteborg. Köpare är Swedish Logistic Property – SLP, som genom förvärvet tillträder sin hundrade fastighet och sin första i Göteborg.

Fastigheten ligger i Backa och utgörs av en logistikfastighet med kyl- och fryslager. Uthyrningsbar area uppgår till ca 6 700 kvm. Hyresgäst är Aroma Frukt & Grönt, ett bolag inom Sjöson-koncernen. Fastighetsvärdet uppgår till 99 Mkr och tillträde skedde den 20:e mars 2024.

SLP är ett svenskt fastighetsbolag som förvärvar, förädlar och förvaltar logistikfastigheter med hållbarhet i fokus. I och med förvärvet uppgår portföljen till 100 fastigheter fördelat på 1 miljon kvm till ett värde om ca 10 Mdkr.

”Vår tillväxtsresa fortsätter med oförminskad takt, och innebär att vi vid sidan av vår organiska tillväxt förvärvat i genomsnitt en fastighet per månad sedan grundandet av bolaget 2019. Vidare är det glädjande att vi nu genomför vårt första förvärv i Göteborg. Den aktuella fastigheten är en förädlingsbar logistikfastighet anpassad för så kallad ”last-mile” kyl- och fryslagerhållning, ett område där vi ser ökad efterfrågan” säger Tommy Åstrand, VD på SLP

”Vi har haft ett stort intresse för den här affären och upplever en större optimism och tilltro till marknaden jämfört med de senaste två åren. Vi vill passa på att tacka Sjöson för förtroendet och båda parter för en smidig process” säger Joakim Grunditz, Head of Capital Markets, Gothenburg på Croisette Real Estate Partner.

Joakim Grunditz

Head of Capital Markets, Gothenburg 0790 67 06 59