CSC och Office IT-Partner samarbetar kring mångmiljardavtal

– CSC kvalificerade för samtliga fyra områden i jätteupphandlingen

Stockholm, 28 maj, 2010. CSC och Office IT-Partner lyckades mycket bra i Kammarkollegiets senaste upphandling av IT-tjänster. Företagen får leverera drifttjänster, bland annat helhetsdrift och hosting, till cirka 700 myndigheter, kommuner och landsting. De fyra områden som CSC, Office IT-Partner och ett antal andra IT-företag har fått avtal inom är värda sammanlagt 18 miljarder, om hela avtalstiden utnyttjas.

CSC stod för anbudet när det gäller helhetsdrift, där CSC rankades som etta, samt användarnära funktioner och Office IT-Partner för på platsen-drift samt hosting. Företagen har i sin tur tecknat underleverantörsavtal med varandra. Samarbetet mellan CSC och Office IT-Partner innebär en unik möjlighet att kombinera CSC:s stordriftsfördelar med Office IT-Partners lokala support och kundnärhet.

”För våra kunder innebär det att de får de absolut senaste lösningarna på marknaden som ligger i framkant i utvecklingen samtidigt som man har en geografisk närhet”, säger Birger Hammar, affärsområdeschef för offentlig sektor på CSC Sverige.

CSC och Office IT-Partner planerar även att utveckla samarbetet till andra områden för potentiella affärer utanför Kammarkollegiets upphandling.

”Avtalen visar att vi har konkurrenskraftiga erbjudanden; vi hoppas att de och samarbetet med CSC leder till många nya spännande affärer över hela Sverige”, säger Mia Irborg, vd på Office IT-Partner.

Ulrika Andersson, kommunikationschef CSC Sweden, 0768-86 13 70

Mia Irborg, vd Office IT-Partner, 070-530 91 02

CSC är ett av världens ledande globala IT-tjänsteföretag med cirka 92 000 medarbetare världen över. CSC hjälper företag, organisationer och myndigheter att med hjälp av teknologi effektivisera sina verksamheter. CSC hade intäkter om 16 miljarder dollar under 12-månadersperioden fram till och med den 2 oktober 2009. CSC Sverige med huvudkontor i Stockholm etablerades 1994 och har idag cirka 700 medarbetare i sex städer. CSC har expertkompetens inom strategisk konsultation, systemintegration, systemutveckling, e-business, informationssäkerhet och outsourcing. CSCs kunder finns främst inom branscherna bank och försäkring, flygindustri, telekom, tillverkningsindustri, offentlig sektor och försvarsindustri. För mer information se www.csc.com/se.

• Karlskrona