CTC erbjuder fria mensskydd till sina medarbetare. Ett väldigt uppskattat initiativ hos de anställda. Några av CTCs medarbetare på bild: Vera Wiesel, Moa Alahannu, Sandra Hedvåg och Klas Nilsson.

CTC främjar jämställdhet genom samarbete med RedLocker

CTC har påbörjat samarbete med företaget RedLocker och utrustar nu samtliga toaletter i sina byggnader med automater för gratis mensskydd. Ett engagemang för att främja jämställdhet och skapa en mer inkluderande arbetsmiljö.

CTC står för trygghet, kvalitet och hållbarhet och är en av Europas ledande tillverkare av värmeprodukter. Ledorden står i fokus i hela företaget, från produkt till personal och arbetsmiljö. Med över 270 drivna medarbetare arbetar CTC aktivt med att främja en jämställd arbetsplats i en bransch som över tid dominerats av män.

Vi tror att varje individ förtjänar en arbetsmiljö där de kan vara sig själva och känna sig bekväma. Genom att erbjuda gratis mensskydd vill vi attrahera fler kvinnor till företaget och skapa en jämlik atmosfär där vi stödjer våra medarbetares behov, säger Robert Melkersson, HR-chef CTC.

RedLocker startade 2018 som ett UF-företag av de unga entreprenörerna Clara Lidman och Liza Eriksson. Sedan dess har RedLocker vuxit till att bli en betydande aktör inom området jämställdhet och kvinnors hälsa. Deras vision och hjärtefråga är att göra mensskydd tillgängliga för alla kvinnor. Företaget har uppmärksammats nationellt genom sin medverkan i SVT:s Draknästet och har idag ett flertal etablerade samarbeten med olika verksamheter.

Att vi på RedLocker har fått möjligheten att samarbeta med CTC för att de ska kunna erbjuda fria mensskydd till sina anställda genom våra smarta distributionslösningar, känns både viktigt och roligt, säger Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker. Att erbjuda mensskydd är en rättighet, inte ett mervärde. Det är en milstolpe för en jämställd och jämlik värld.

Genom samarbetet med RedLocker har CTC installerat totalt 18 automater med fria mensskydd från RedLocker. Ett fint initiativ som är väldigt uppskattat hos medarbetarna på CTC.

Vi är väldigt stolta över samarbetet och hoppas att fler företag i landet följer med i denna utveckling. Vårt samarbete med RedLocker är en självklar del i vårt arbete kring jämställdhet, och vi är glada över att ta detta steg mot en mer inkluderande framtid, säger Robert Melkersson, HR-chef CTC.

För mer information, kontakta gärna:
Robert Melkersson, HR-chef CTC, 0372-867 83, robert.melkersson@ctc.se