CTC fyller 100 år

CTC fyller 100 år

Den 5 maj 2023 är det 100 år sedan värmepumpstillverkaren CTC grundades. Jubilaren firas med en stor fest, en jubileumssajt och många andra aktiviteter under året.

– CTC har alltid gjort stor skillnad, både för människors hem men också för samhälle och miljö. Framöver kommer vi att göra ännu större skillnad i takt med att hela Europa ställer om, från fossila bränslen till förnybar energi från värmepumpar, säger Helene Richmond, vd på CTC.

Pionjärer inom uppvärmning
CTC:s resa började 1923 och tog fart 1926 när grundaren Gunnar Tellander fick patent på ett nytt, innovativt värmesystem. Det blev startskottet för ett helt nytt sätt att producera varmvatten och värme i svenska hem.

Sedan dess har CTC legat långt framme när det gäller uppvärmning. Många känner nog igen de gröna pannorna som sattes in i svenska hus på 1930- och 40-talet. På 1990-talet gick CTC över till att producera värmepumpar, och lanserade även landets allra första luft/vattenvärmepumpar.

– Jag är stolt över all den kompetens, erfarenhet och småländsk klurighet som finns hos oss. Företagets själ är att göra saker bra, och att hjälpas åt. Även CTC-andan är värd att uppmärksamma, säger Helene Richmond.

Fest i Ljungby Arena
CTC firas bland annat med en jubileumsbok om CTC:s 100 år, en utställning i CTC:s lokaler i Ljungby och öppet hus för allmänheten 2 september. Den 12 maj hålls en jubileumsfest i Ljungby Arena som alla medarbetare och många gäster, totalt 660 personer, är inbjudna till för att fira företaget som idag är en del av NIBE-koncernen.

– Det blir en kväll för alla oss på CTC att fira vår starka, pigga 100-åring tillsammans med kunder, partners och andra hedersgäster, säger Helene Richmond.

Läs mer om företagets historia, varför CTC heter som det gör, om viktiga innovationer och om framtidens möjligheter på vår jubiléumssajt.

För mer information och intervjuer, kontakta gärna:
Helene Richmond, vd CTC, 0372-881 14, helene.richmond@ctc.se