Anton Marklund blir den tredje föraren i team CUPRA Sweden-PWR.

CUPRA Sweden-PWR signar Anton Marklund till STCC 2024

Nu står det klart att det blir den flerfaldige rallycrossmästaren Anton Marklund som kommer att köra CUPRA Sweden-PWRs tredje CUPRA Born i STCC 2024. "För mig är racing inte bara en sport, det är en livsstil. Det ska bli sjukt kul att göra STCC-debut tillsammans med CUPRA Sweden-PWR i detta historiska skifte till elektriska tävlingsbilar", säger Anton Marklund.

Den 31-åringen rallycross-stjärnan säkrade sitt fjärde EM-guld i rallycross 2017 och gjorde racingdebut 2015, sedan dess har Marklund kört flertalet säsonger i Carrera Cup Scandinavia. CUPRA Sverige, partner till teamet, är mycket positiva till beskedet om att Anton Marklund blir en av förarna i teamet.

”Vi på CUPRA Sverige välkomnar Anton Marklund till teamet och tror verkligen att han, bakom ratten på en av de kraftfulla tävlingsbilarna baserade på CUPRA Born, kommer att leva upp till de högt ställda förväntningarna inför kommande racingsäsong.”, säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA Sverige.

När förväntningarna byggs upp inför den kommande säsongen lämnar CUPRA Sweden-PWRs teamchef ingenting åt slumpen i sina förberedelser. Med ett noggrannt tillvägagångssätt finjusterar teamet noggrant varje del, från tekniska inställningar till att odla ett vinnande tankesätt hos teamets medlemmar.

"Nu har vi hela teamet på plats och med ett imponerande track record och en passion för motorsport tillför Marklund massor av erfarenhet och kompetens till teamet. Vi är övertygade om att han kommer att vara ett värdefullt tillskott till CUPRA Sweden-PWR, och vi hoppas att han kommer att trivas med att arbeta tillsammans med oss både på och utanför banan", säger Marcus Ekström, teamchef för CUPRA Sweden-PWR

Anton Marklund ansluter sig till de redan bekräftade teamkollegor regerande mästaren Robert Dahlgren, den mest segerrike STCC-föraren någonsin, och den unga framgångsrika talangen Axel Bengtsson, junior-mästare 2022.

Premiären av STCC-säsongen 2024 går av stapeln den 8-9 juni mitt i centrala Göteborg!