Projektgruppen startar idag arbetet med Nollvisionen för undernäring hos äldre.

Pressmeddelande -

Idag startar Nollvisionen för undernäring hos äldre – Cuviva deltar i Vinnova-finansierat projekt

Idag startar Nollvisionen för undernäring hos äldre. Det nationella projektet ska ta fram en skalbar arbetsmodell för att hjälpa de cirka 1 miljon svenskar över 65 år som är undernärda, eller riskerar att bli det. E-hälsobolaget Cuviva bidrar i den del av projektet som ska ta fram en digital kommunikationslösning för tidig identifiering av undernäring. Projektet leds av Livsmedelsakademin med finansiering på 10 miljoner kronor från Vinnova.

Merparten av de 1,9 miljoner svenskar som är äldre än 65 år bor hemma. Av dessa är fler än 60 procent undernärda eller riskerar att bli det. Förutom att det orsakar stort lidande för de drabbade så kostar det samhället över 20 miljarder per år, mer än dubbelt så mycket som övervikt. Idag påbörjas arbetet med en arbetsmodell för kommun och landsting som ska förhindra den negativa utvecklingen.

– I dagsläget saknas det bra lösningar för att tidigt förutse undernäring av äldre. Därför känns det bra att få bidra till nollvisionen genom vår expertis om digitala kommunikationslösningar i vården, säger Fredrik Koffner, medgrundare Cuviva.

Livsmedelsakademin har tillsammans med Kävlinge kommun och ett antal andra organisationer och företag, tagit fram en förstudie som pekar på nyckelområden för att lyckas med nollvisionen. Bland annat visar förstudien att de funktioner i samhället som ansvarar för äldres hälsa, sällan är samordnade.

Målet med projektet är därför att skapa en skalbar arbetsmodell för kommun och landsting som innebär att vård, omsorg och andra ansvariga funktioner kan samordnas och arbeta proaktivt med de äldres näringsintag. I Cuvivas digitala kommunikationslösning kommer ansvariga funktioner knytas ihop för att på ett tidigt skede kunna identifiera äldre som befinner i riskzonen för undernäring.

– Idag saknas det tillräcklig samordning mellan de äldre och ansvariga funktioner i samhället. Det försvårar arbetet med förutse när någon hamnar i riskzonen för undernäring. Resultatet kan bli reaktiva arbetssätt som varken är bra för de äldre eller vårdens arbetsmiljö och ekonomi. Det känns spännande att få vara med och ta fram en arbetsmodell som löser den problematiken och rullas ut i kommuner och landsting över hela landet, säger Fredrik Koffner, medgrundare Cuviva.

Deltagande organisationer och företag i projektet är: Livsmedelsakademin, Cuviva, Kävlinge kommun, Högskolan Kristianstad, Orkla Foods Sverige, Fazer, Findus, Livsmedelsverket, Socialstyrelsen, Stockholms stad, Jämställd Utveckling Skåne, Mathem.se och Bergendahls food.

Projektet Nollvisionen för undernäring hos äldre genomförs med finansiering av Vinnova.

Kontakt och bilder för fri publicering
Fredrik Koffner, medgrundare Cuviva
0707 29 08 33, fredrik.koffner@cuviva.com