Tesla model S stulen på bara några sekunder genom hackad elektronisk nyckel

Tesla model S är utan tvekan en bil med mycket hög teknikhöjd. Säkerhet är självklart en av de viktigaste funktionerna och kanske just därför bestämde sig en grupp forskare i Belgien att försöka hitta säkerhetsluckor för att olovligt ta sig in i bilen.

Forskarna, utrustade med radioutrustning för ett par hundra dollar, lyckades hitta en svag länk i bilens elektroniska nyckelbricka. På bara några sekunder lyckades man klona den elektroniska nyckeln och därmed ta sig in i och starta bilen. Gruppen forskare kom från avdelningen för Computer Security and Industrial Cryptography (COSIC) på KU Leuven University i Belgien.

För att öppna en Tesla Model S krävs ingen traditionell nyckel utan en krypterad signal från den elektroniska nyckelbrickan till bilen. Detta låser upp dörrarna och tillåter motorn att startas. Detta system, som är byggt av underleverantören Pektron, använde fram tills forskarnas upptäckt ett svagt chiffer som kryptering. Forskarna kunde genom att prova mängder av kryptografiska nycklar till slut hitta en som matchade den i den verkliga nyckelbrickan. Och därmed skapa en kopia. Hela processen tog bara 1,6 sekunder.

”Idag är det väldigt lätt för oss att klona elektroniska nyckelbrickor på bara några sekunder”, sa Lennert Wouters, en av forskarna i en intervju med Wired för ett par veckor sedan. Efter att ha upptäckt detta säkerhetshål fick forskarna 10 000 USD som tack. Tesla har sedan dess uppgraderat den svaga krypteringen.

Tesla är inte den första biltillverkaren som har problem med cybersäkerhet. Vi skrev i våras om BMW där man hittat inte mindre än 14 säkerhetshål. För att hålla dig uppdaterad kring säkerhetsnyheter såsom dessa följ Cypros säkerhetteam som med jämna mellanrum släpper nyheter på cypro.se.

För mer information om hur vi hjälper företag ligga steget före och bygga in cybersäkerhet för att förhindra intrång läs mer på cypro.se eller kontakta Christian Yng, grundare och VD, +46 (0) 102 007 744, christian.yng@cypro.se

• Datasäkerhet

• tesla