Foto: Didriksons

En flexibel Tysklandslösning – Didriksons valde Dachser

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Sedan 1913 har Didriksons tillverkat vattentäta plagg som skyddar mot regn, kyla och vind. Nu har företaget en strategi om att växa på den tyska marknaden – en relativt ny marknad för Skandinaviens ledande varumärke för regn- och funktionsplagg.

Tyskarnas krav på logistik är höga – mycket höga. Därför behövde svenska Didriksons en transportör som kunde leverera tillförlitlighet, flexibilitet och en hög kvalitetsnivå för att kunna växa på den tyska marknaden.

– Vi har en komplex logistikverksamhet, berättar Madeleine Törnvall, Head of Supply Chain hos Didriksons. Våra kunder har höga krav för logistiken, och dem blir bara högre och högre. Vi letade efter ett logistikföretag som kunde klara det – en leverantör som kunde hantera våra olika exportflöden.

Madeleine Törnvall är Head of Supply Chain för hela Didriksons-koncernen. Från huvudkontoret i Borås är hon den som styr företagets logistik och den tyska marknaden är den som har de mest komplicerade kraven.

Flexibilitet till att välja tjänster

Hos Didriksons är kvalitet alltid i centrum. De är ett bolag som lägger mycket energi på sina leveranser: Allt måste vara snyggt och utstråla kvalitet eftersommånga av de europeiska kunderna har höga krav på förpackning och leveranstid. Med Dachser kan Didriksons välja mellan de olika transportlösningarna: targoflex, targospeed och targofix vilket ger en otrolig flexibilitet ochkontroll på europaflödena samt ett lugn i att kunna uppfylla kundernas behov.

– Vi kunde erbjuda Didriksons en palltransportlösning med kvalitet och flexibilitet utifrån den specifika kundens behov och önskemål i fokus, berättar Daniel Jonsson som är Sales Executive European Logistics på Dachser Sweden i Göteborg.

– Targoflex för lägsta möjliga pris, targospeed för snabbast möjliga ledtid och targofix för dagsspecifika leveranser.

Starkast på styckegods i Tyskland

Upphämtningarna från Didriksons lager i Borås har fungerat smidigt från första början. Bolaget har idag flera upphämtningar per dag och full Track & Trace från dörr till dörr skapar transparens i hela logistikkedjan. Tillsammans med en konstant högre kvalitetsnivå har detta totalt sett minskat transportkostnaderna för Didriksons.

– Vi har inte råd att misslyckas – särskilt inte på Tyskland. Dachser håller en hög kvalitet i leveranserna och har en bra lokal och proaktiv kundtjänst. Om något inte stämmer kontaktar dem oss före vi kontaktar dem. Kommunikationen mellan våra bolag och framför allt den lokala dialogen med våra kontaktpersoner i Göteborg är viktig, det blir mycket mer personligt än om man skulle ha tag på en kundtjänst för hela Sverige, säger Madeleine Törnvall.

Presskontakt Communications Manager Nordic +45 36 34 99 14