Anna Bergdahl (tredje från vänster) och hennes kollegor från ASL Sweden

Dachser Air & Sea Logistics startar verksamhet i Sverige

Dachser Air & Sea Logistics går in på den svenska marknaden och har nu ett kontor för sjö- och flygfrakt i Göteborg.

”För oss är Dachser Air & Sea Logistics Sweden en investering i vårt globala sjö- och flygtransportnätverk och ett sätt att bygga upp vår position på den skandinaviska marknaden”, säger Jochen Müller, COO för Air & Sea Logistics. Hittills har Dachser haft filialkontor för sjö- och flygtransport i Danmark och Finland. ”Genom vårt nya kontor i Göteborg kan vi ge våra svenska kunder tillgång till globala marknader”, säger Müller. Det nya kontoret erbjuder LCL- och FCL-tjänster, export och import via flygtransport, tullklarering och lagerhållning.

Dachser har åtta anställda på det nya kontoret i Göteborg och planerar att på längre sikt ha 20 experter inom sjö- och flygtransport. Göteborg är Sveriges näst största stad och har den största exporthamnen i Nordeuropa. Staden ligger vid en Europaväg, som är en av de viktigaste nord-sydliga vägförbindelserna för Sverige och Norge.

I samarbete med den svenska vägtransportorganisationen, som har fyra kontor i Sverige, kan Dachser nu erbjuda sina befintliga och potentiella kunder hela portföljen med logistiktjänster, vilket omfattar vägtransport, sjö- och flygfrakt samt lagerhållning.

En stark tjänsteleverantör i Skandinavien

Anna Bergdahl, chef för den nya landsorganisationen för sjö- och flygtransport i Sverige, är en erfaren logistikchef. ”På lång sikt kommer ”interlocking” med våra vägtransportaktiviteter att göra oss till en stark tjänsteleverantör i Skandinavien och ge oss möjlighet att erbjuda våra kunder samtliga tjänster”, säger Bergdahl, Country Manager för Dachser Air & Sea Logistics Sweden.

Dachser Air & Sea Logistics öppnade ett filialkontor i Kolding i Danmark 2018. I Norden har Dachser även kontor i Hvidovre i Danmark och på fyra platser i Finland.

Familjeföretaget Dachser har sitt säte i Kempten i Tyskland och är en av de ledande logistikleverantörerna i Europa.

Dachser erbjuder transportlogistik, lagerhållning och kundspecifika tjänster inom tre affärsområden: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics och Dachser Air & Sea Logistics. Företagets erbjudande avrundas genom omfattande tjänster som sträcker sig över flera affärsområden, såsom kontraktlogistik, konsultverksamhet och branschspecifika lösningar. Ett sömlöst transportnätverk – både i Europa och i andra världsdelar – och informationsteknologi som är helt integrerad i alla system tillhandahåller intelligenta logistiklösningar överallt.

Dachser har cirka 30 600 anställda på 399 platser världen över. Företagets nettontäkter uppgick 2018 till 5,6 miljarder euro. Logistikleverantören genomförde totalt 83,7 miljoner leveranser med en sammanlagd vikt på 41,3 miljoner ton. Dachser representeras av en egen landsorganisation i 44 länder.

Läs mer på www.dachser.se

Presskontakt Communications Manager Nordic +45 36 34 99 14