Dachser organiserar vaccinlogistik i Berlin

Dachser organiserar vaccinlogistik i Berlin

Logistikleverantören kommer att ansvara för lagerhållning av vaccinkyllådor och distribution av dessa till vaccinationscenter, sjukhusapotek och mobila vaccinationsteam.

När covid-19-vaccinationerna inletts i Tyskland tog Dachser ansvaret för att organisera vaccinlogistiken i den tyska huvudstaden på uppdrag av Berlins senat.

Dachser arbetar på uppdrag av Berlins senat och kommer att hantera vaccinet när det levereras till det centrala vaccinlagret. Dachser kommer också att genomföra dagliga kvalitetssäkrade leveranser till Berlins sex vaccinationscenter, elva sjukhusapotek och upp till sextio mobila vaccinationsteam. Den nödvändiga vaccinutrustningen kommer att levereras från ett lager som drivs av logistikleverantören.

”Vi har haft ett nära samarbete med Berlins senat sedan i juli för att lagra personlig skyddsutrustning och snabbtester för coronavirus samt distributionen av dessa till sjukvårdskliniker i staden”, säger Olaf Schmidt, General Manager för Dachsers logistikcenter Berlin-Brandenburg i Schönefeld.

Tillhandahåller logistikexpertis

Schmidt tillägger: ”Vi är glada att kunna tillhandahålla vår logistikexpertis för att stödja denna leveranskedja som är så viktig för samhället.”

Dachser är ett familjeägt företag som erbjuder transportlogistik, lagerhållning och kundspecifika tjänster inom två affärsområden: Dachser Air & Sea Logistics och Dachser Road Logistics. Företagets utbud avrundas med heltäckande tjänster för kontraktslogistik och branschspecifika lösningar. Ett sömlöst transportnät – både i Europa och resten av världen – och helt integrerade IT-system säkerställer intelligenta logistiklösningar jorden runt.

Tack vare nästan 31 000 anställda på 393 platser världen över uppgick Dachsers konsoliderade nettointäkter till 5,7 miljarder euro för 2019. Samma år genomförde logistikleverantören totalt 80,6 miljoner leveranser med en sammanlagd vikt på 41 miljoner ton. Dachser har egna dotterbolag i 44 länder.

Du hittar mer information om Dachser på www.dachser.se

Presskontakt Communications Manager Nordic +45 36 34 99 14