Säker utveckling av programvaran hos Dachser

Säker utveckling av programvaran hos Dachser

Certifieringen av företagets IT-system i enlighet med ISO 27001 förnyas och förbättras. Arbetet med informationssäkerheten i enlighet med DIN ISO/IEC 27001 är inte en engångsföreteelse, utan en ständigt pågående förbättringsprocess. Därför genomför Dachser inte bara årliga revisioner av företagets IT-verksamhet, utan låter även TÜV Süd granska hela utvecklingsprocessen för programvaran.

I över 25 år har Dachser utvecklat sina nyckelprogram DOMINO och OTHELLO (ledningsprogram för marktransporter respektive flyg- och sjötransporter), MIKADO (lagerhantering) och EDI (elektroniskt datautbyte) helt och hållet internt. Dessutom använder DACHSER webbaserade eLogistics-verktyg (inklusive verktyg för ordergodkännande, spårning och uppföljning). Alla dessa program utvecklas, införs och uppdateras veckovis hos Dachser. Arbetet sker centraliserat för lokalkontoren och landsorganisationerna. Av de totalt 280 IT anställda vid huvudkontoret i Kempten, sysslar för tillfället 100 med utveckling av programvara.

– Våra kärnsystem är väl integrerade, kan anpassas flexibelt och återspeglar helt den senaste utvecklingen. Allt detta är en unik säljfördel inom logistikbranschen, säger Christian von Rützen, gruppansvarig inom IT-säkerhet vid Dachser. – ISO 27001-certifieringen är ett tydligt bevis på effektiviteten, kvaliteten och professionalismen i våra processer rörande drift, säkerhet och utveckling av programvara.

Elektroniskt datautbyte kräver säkra IT-processer

Kundernas data ska vara i säkra händer: detta är drivkraften bakom ISO 27001-certifieringen av Dachsers centrala IT-system. Den elektroniska dataöverföringen har ökat markant under de senaste åren – vilket också innebär att kraven på IT-säkerheten ökar. Idag bearbetas 80 procent av alla order vid Dachser elektroniskt. Fler än 13 000 kunder har kopplat sina system till Dachsers EDI-center, och över 16 000 använder eLogistics-verktygen.

– Dessa företag vet att deras egna globala leveranskedjor är beroende av att logistikleverantörernas system hela tiden finns tillgängliga, och därför insisterar de på en effektiv säkerhetsinfrastruktur vid anbud och revisioner, förtydligar von Rützen. – Med tanke på den här miljön har vi utmärkta förutsättningar för en komplett ISO 27001-certifiering av vårt centrala IT-system.

Dachser fick som en av de första logistikleverantörerna företagets IT-system certifierat i enlighet med ISO 27001 i december 2011. Under processen undersöktes en rad aspekter av informationssäkerheten, till exempel skydd mot cyberattacker, säkerhet för Internet-applikationer, IT-riskhantering, automatiska säkerhetsanordningar, nödplanering och sekretessbestämmelser. I de årliga revisionerna granskas dessutom utveckling och förbättringar baserat på tidigare revisioner under utvärderingen.

Familjeföretaget Dachser har sitt säte i Kempten i Tyskland och är en av de ledande logistikleverantörerna i Europa.

Dachser erbjuder transportlogistik, lagerhållning och kundspecifika tjänster inom tre affärsområden: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics och Dachser Air & Sea Logistics. Företagets erbjudande avrundas genom omfattande tjänster som sträcker sig över flera affärsområden, såsom kontraktlogistik, konsultverksamhet och branschspecifika lösningar. Ett sömlöst transportnätverk – både i Europa och i andra världsdelar – och informationsteknologi som är helt integrerad i alla system tillhandahåller intelligenta logistiklösningar överallt.

Dachser har 24 900 anställda på 471 platser över hela världen. 2013 hade företaget en omsättning på nästan 5 miljarder euro och hanterade ungefär 70 miljoner transporter. Läs mer på www.dachser.com eller www.dachser.se

Elin Bergström

Presskontakt Communications Consultant Nordic +4520788267