Däckpartner avstår Black Friday till förmån för trafiksäkerheten

Däckföretag prioriterar trafiksäkerhet framför Black Friday-erbjudanden

Däckpartner, en ledande aktör inom däckbranschen, fortsätter att avstå kampanjer kopplat till Black Friday, en ståndpunkt man har hållit fast vid sedan 2018. Med en återkommande rapportering om halkolyckor i november och dess inverkan på trafiksäkerheten i Sverige, betonar Däckpartner vikten av att vara förberedd inför vintern och byta till bra däck innan den första halkan kommer.

"Vår största farhåga är att Black Friday-erbjudanden kan bidra till en kultur där konsumenter skjuter upp köpet av nya vinterdäck," säger Jon Persson, marknadschef för Däckpartner Sverige. "Med tanke på att halkan redan har lett till trafikolyckor i många delar av landet, är det viktigt att få på bra däck i tid för att köra säkert. Vi vill förhindra en situation där människor väntar till Black Friday för att köpa vinterdäck, något som med tiden har blivit naturligt med andra produkter. Skillnaden är att produkterna vi arbetar med är direkt kopplat till trafiksäkerhet".

Intressant nog menar vissa att Black Friday har en historisk koppling till just trafik. Det sägs att begreppet ursprungligen myntades av polisen i Philadelphia under 1950-talet för att beskriva den tunga trafiken och det trafikkaos som inträffade dagen efter Thanksgiving. Denna dag markerade också början på julhandeln och den ökade trafiken ledde ofta till kaos på vägarna. Däckpartner ser en ironi i att en dag som ursprungligen associerades med trafikproblem i framtiden återigen kan bidra till det.

"Vi arbetar aktivt för att bilisterna ska få på säkra däck i tid, innan den första halkan kommer, så med tanke på Black Fridays historiska bakgrund är kopplingen ännu tydligare att vi som företag fortsatt ska fokusera på trafiksäkerhet och samhällsansvar snarare än försäljningskampanjer," fortsätter Jon Persson.

"Istället planerar vi som tidigare i våra sociala medier att ägna Black Friday till att uppmärksamma det viktiga arbete Bris genomför för alla barn. Det är ett exempel på hur vi kan använda denna dag på ett annat och mer meningsfullt sätt i vår bransch."

Däckpartner uppmanar andra företag inom däck- och bilindustrin att överväga trafiksäkerhet och samhällsansvar före kortsiktiga försäljningsmål. Företaget hoppas att deras beslut att inte delta i Black Friday kan fungera som en förebild för andra att följa.