Lasse på Däckpartner/Pelles Däck i Linköping

Oroligheter i världen leder till däckbrist

Tillgången på däck har blivit begränsad under det senaste året främst på grund av corona-pandemin och nu även kriget i Ukraina. Ryssland är en stor marknad inom vinterdäck och framför allt dubbdäck. Därför har många leverantörer som valt att producera där drabbats hårt av sanktionerna i och med kriget. Även vissa råvaror som exempelvis kimrök levereras från Ryssland. Det är många led som påverkas och som orsakar turbulens inom fram för allt vinterdäcksbranschen.

Lasse på Däckpartner/Pelles däck i Linköping förklarar att grundproblemet är att tillverkarna inte har materialet som behövs samt att det är svårt att hitta kapaciteten även om de skulle få tag i det.

- Det är svårt att sätta upp en produktionslina över en natt som tillfredsställer behovet, särskilt utan att i sin tur drabba övriga produkter eller branscher.

En fråga om prioriteringar

Lasse förklarar att mellanklassdäckens utbud är särskilt begränsat då de inte prioriteras i samma omfattning hos de stora tillverkarna. Även på premiumsidan har vissa produktlinjer tagits bort vilket har fått priserna att stiga då utbudet har minskat. Det gör att kunderna får två alternativ, antingen köper de dyrare premiumdäck eller billigare däck inom budgetklassen med sämre vinteregenskaper men bättre tillgång

-Det är en fråga om prioriteringar vad man kommer lägga sina pengar på nu med höga el och matkostnader i och med inflationen. Om konsumenterna väljer billigare och sämre däck så kommer säkerheten på vägarna att riskeras.

Lasse belyser även att en del nya bilar, speciellt inom segmentet elbilar, har annorlunda storlekar på sina däck. Därför kan de vara särskilt utsatta just nu då det inte finns så många leverantörer eller alternativ på begagnatsidan att välja mellan. Lasse säger att det är viktigt att vara ute i god tid för att öka chanserna att få tag på passande, säkra däck till ett bra pris.

- Än finns chans att få tag på dubbdäck till ett vettigt pris men om en månad kanske utbudet är sämre och priserna högre, avslutar Lasse.

Däckpartner håller sina verkstäder uppdaterade

Däckpartner har tidigt informerat sina medlemmar om krisen och sett till att verkstäderna har förhandlat sig till avtal med de leverantörer som kan leverera däck i tid. Det har gjort att verkstäder har fått bortse från några av leverantörerna ur deras standardutbud denna säsong just för att säkerställa att de har däck att erbjuda överhuvudtaget.

Genom god internkommunikation hålls alla verkstäder uppdaterade om läget och de planerade åtgärderna. Bland annat har Däckpartner en egenutvecklad inköpsportal som är uppkopplad mot de största aktörerna. Här kan verkstäderna i realtid se vilka däck som finns på lager hos respektive leverantör och till vilket pris. Detta besparar verkstäderna mycket tid och är ett stort hjälpmedel för att kunna erbjuda bästa lösning åt kunderna.